Ponad 70 prac Augusta Ludwiga Mosta wzbogaciło zbiory Muzeum Narodowego w Szczecinie. Dzięki pracom Mosta można poznać dziewiętnastowieczną pomorską kulturę ludową. Malarz dokumentował m.in. prace rzemieślników i rybaków, ale także święta kościelne i rodzinne.
Kupiony niedawno zbiór pochodzącego ze Szczecina malarza zawiera ponad 70 jego prac. W większości są to studia malarskie do obrazów wykonane techniką olejną lub akwarelową, ale są także rysunki piórem, ołówkiem oraz litografie. Zbiór zawiera również kilka archiwalnych fotografii dokumentujących malowane przez Mosta portrety szczecińskich nauczycieli Gimnazjum Mariackiego.
"Prace prezentują różne fazy powstawania obrazów Mosta" - powiedział dziennikarzom w piątek podczas prezentacji nowych nabytków Dariusz Kacprzak z Muzeum Narodowego w Szczecinie. "Możemy poznać tajemnice jego warsztatu, wiele z tajemnic jego życia, ważnych zarówno dla samej sztuki, badań twórczości malarza, ale także dla historii Szczecina i Pomorza" - dodał.
Szczególnym cennym studium jest akwarela z widokiem głównego dziedzińca Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie. To kompozycja poprzedzająca powstanie obrazu, który Most malował w okresie studiów. Dzieło jest jedynym zachowanym widokiem dziedzińca zamkowego z tego czasu, ponieważ obraz olejny Mosta zaginął podczas drugiej wojny światowej.
Wiele pomorskich scen rodzajowych znajdujących się w zbiorze to przygotowawcze prace do obrazów znanych tylko ze zdjęć znajdujących się w zasobach archiwalnych szczecińskiego muzeum albo w obcych zbiorach polskich i niemieckich.
W zbiorze znalazła się m.in. scena ukazująca rodzinę wiejską, która stoi przed domem gotowa do wyjścia do kościoła, aby ochrzcić dziecko oraz scenę chrztu w wiejskim kościele pod Pyrzycami. Ta druga upamiętnia uroczystość w rodzinie Mostów. Inne studium przedstawia drużbę zapraszającego na wiejskie wesele. Kolejne studia do obrazów przedstawiają przygotowania do świąt Bożego Narodzenia, przystrajanie domu na Boże Ciało, czy siedzącą kobietę w ludowym stroju pyrzyckim. Wśród prac znalazła się także kompozycja ukazująca wnętrze wiejskiej szkoły na Pomorzu oraz rysunek piórem, będący studium do obrazu, na którym szewc siedzący przy warsztacie pracy wita towarzyszy - weteranów wojennych.
Trzy kolejne prace Mosta to pejzaże z okolic Międzyzdrojów ze scenami rodzajowymi z życia pomorskich rybaków. Jeden z nich ukazuje rodzinę rybacką na tle chałupy na wydmie, drugi to scena rozgrywająca się na plaży na tle Kawczej Góry. Jest on jednym z projektów obrazu "Wieczór nad Bałtykiem" ukazującego rybaka witającego się rodzinę po powrocie z nocnego połowu. Trzecie studium przedstawia zaprzęg konny stojący na wydmie obok chałupy w oczekiwaniu na rybaków z połowu.
Druga część to zbioru to przede wszystkim studia olejne związane z podróżami Mosta na Śląsk i do Czech.
Ponad 70 prac Mosta muzeum kupiło za niemal 18 tys. euro od rodziny malarza. Środki na ten cel muzeum w przeważającej większości otrzymało z budżetu województwa. Reszta pieniędzy pochodziła od Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Narodowego w Szczecinie oraz ze zbiórki publicznej podczas ubiegłorocznej Nocy Muzeów.
Nowe nabytki wzbogacą tworzoną od kilku lat w szczecińskim muzeum kolekcję prac Mosta. Do momentu zakupienia zbioru w kolekcji tego muzeum było 12 obrazów olejnych Mosta i kilkanaście jego rysunków.
August Ludwig Most urodził się w 1807 r., a zmarł w 1883 r. Pochodzący ze Szczecina artysta był uczniem berlińskiej akademii sztuk pięknych. Dokumentował pomorską kulturę ludową, zajęcia w dni powszednie i uroczystości organizowane z okazji świąt kościelnych oraz okazji rodzinnych. Upamiętniał otoczenie, w którym żyli mieszkańcy Pomorza; rybacy, rzemieślnicy, mieszczanie, a także wygląd ich domów i wnętrz mieszkalnych czy gospodarskich. (PAP)
autor: Kacper Reszczyński
res/ agz/