Warszawa 1951. Fabryka Samochodów Osobowych (FSO) na warszawskim Żeraniu. Montaż samochodów osobowych Warszawa M20. (Pierwszy krajowy samochód Warszawa M20, zmontowany w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie, zjechał z taśmy montażowej 6 listopada 1951 roku). Fot. PAP/Jerzy Baranowski
Fabryka Samochodów Osobowych stanowiła priorytetową inwestycję władz PRL ujętą w planie sześcioletnim, a jej szybka budowa, skala zakładów i rozplanowanie zespołu, wraz z produkowanymi przez nią pojazdami, stały się wizytówką możliwości produkcyjnych kraju w dziedzinie motoryzacji.
FSO jako pierwsza polska fabryka rozpoczęła wielkoprzemysłowe wytwarzanie samochodów oraz zespołów napędowo-jezdnych.
O znaczeniu Fabryki Samochodów Osobowych świadczyły m.in. podjęte przez zespół projektowy próby opracowania pierwszego polskiego samochodu osobowego. Prototypowe egzemplarze Syreny zostały wyprodukowane w FSO w 1953 r. W latach 1951-2002 zakład wyprodukował kilka rodzin pojazdów (M-20 Warszawa, Syrena, Polski Fiat, Polonez).