Blisko 70 współczesnych ikon z Polski, Rosji, Ukrainy i Łotwy zgłoszono do konkursu Muzeum Ikon w Supraślu k. Białegostoku, które chce stworzyć kolekcję ikon dokumentujących sztukę sakralną XXI wieku. Kolekcję zapoczątkują ikony nagrodzone w konkursie.
Muzeum Ikon działa w zabudowaniach męskiego klasztoru prawosławnego pw. Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny w Supraślu; jest oddziałem Muzeum Podlaskiego w Białymstoku. W swoich zbiorach posiada jedną z najbogatszych w Polsce kolekcję ikon z XVIII, XIX i XX wieku, a także unikatowe XVI-wieczne freski.
Na ogłoszony w ubiegłym roku konkurs "Nowe epitafia piękna" skierowany do współczesnych twórców nadesłano blisko 70 prac twórców z Polski, Rosji, Ukrainy i Łotwy - poinformowała PAP Ewa Zalewska z Muzeum Ikon.
Do oceny jury zakwalifikowało 20 ikon 12 twórców. Wyniki konkursu poznamy 10 lutego, a trzy najwyżej ocenione dzieła zostaną zakupione do zbiorów Muzeum Ikon.
"To pierwszy taki konkurs muzeum, poszukujemy w ikonach +nowego otwarcia+ na estetykę ikony, ale też przywiązania do kanonu i tradycji" - powiedziała Zalewska. W jej ocenie, na pierwszy rzut oka to połączenie może wydawać się trudne, ale - jak dodała - "da się, to się obserwuje w tych ikonach nadesłanych na konkurs".
Zalewska powiedziała, że prace zakwalifikowane do drugiego etapu to przede wszystkim ikony, które przedstawiają nowe rozwiązania, jeśli chodzi o formę plastyczną, ale z poszanowaniem tradycji. Są też ikony, które - jak dodała - nawiązują do tradycyjnej ikony w ujęciu warsztatowym i kompozycyjnym. "Stawiamy na różnorodne ikony, a nie tylko na nowatorskie czy klasyczne" - powiedziała.
Oceniła, że poziom nadesłanych prac jest dobry, choć - jak zauważyła - organizatorzy liczyli, że będzie większe zainteresowanie. "Tym bardziej, że obecnie ośrodków prowadzących pracownie i warsztaty ikonograficzne w kraju i za granicą jest wiele i pisanie ikon cieszy się dużą popularnością" - dodała.
Mówiła, że ikonografia współczesna to "sfera wielkiej różnorodności artystycznej", bo jedne ośrodki stawiają na klasyczne podejście do ikony, inne na nowatorskie. Zaznaczyła, że to, co wyróżnia współczesną ikonografię to przemyślana kompozycja, wyeksponowany gest na ikonie, czasem też kolorystka nie jest podporządkowana w sposób ścisły kanonowi.
Ikony nagrodzone w pierwszym konkursie "Nowe epitafia piękna" będzie można obejrzeć na wystawie stałej w Muzeum Ikon w Supraślu. (PAP)
autor: Sylwia Wieczeryńska
swi/ itm/