W Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie trwają próby do pierwszego światowego wystawienia wersji oryginalnej po 1679 r. opery komicznej Alessandro Stradelli "Il Trespolo Tutore". Premiera spektaklu w reż. Pawła Paszty odbędzie się w piątek.
Dyrygentem spektaklu jest Andrea De Carlo – od wielu lat badający twórczość Alessandro Stradelli.
Reżyserem przedstawienia jest Paweł Paszta, dla którego jest to część praktyczna jego pracy doktorskiej w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza przygotowanej pod opieką dr. hab. Jarosława Kiliana, a od strony muzycznej – dr. hab. Artura Stefanowicza.
"Będzie to pierwsze współczesne wykonanie oraz wydarzenie naprawdę wyjątkowe. (...) Sposób komponowania Alessandro Stradelli i jak o nim myślę, to uważam go za Charliego Parkera XVII wieku" - powiedział w spocie zamieszczonym na stronie TCN Andrea De Carlo.
"Swoim poczuciem tempa i rytmu nie odbiega od jazzmanów" - dodał.
"Il Trespolo Tutore" to barokowa opera skomponowana przez Alessandro Stradellę. To druga w historii opera buffa (komiczna) po "Il Girello" Jacopo Melanniego.
"Fabuła libretta to właściwie zabawna i prosta farsa, w swej strukturze i komizmie nawiązująca do struktury komedii dell’arte. Sześcioro solistów odtwarza typy dell’art-owskie w sytuacjach częstych pomyłek, przypadkowych komicznych spotkań, zderzających się ze sobą przeciwstawnych charakterów" - napisano na stronie TCN.
"Pierwszy plan rozgrywa się na scenie przypominającej arenę cyrkową, gdzie soliści pełnią rolę popisujących się swym kunsztem wirtuozów. (...) Niektórzy aktorzy, nie biorący w danej chwili udziału w akcji, asystują tym, którzy śpiewają i działają w tym czasie na scenie. Asystenci spuszczają rekwizyty na linach, pomagają w realizacji "teatralnych cudów", obsługują spektakl od strony technicznej" - czytamy w materiałach o spektaklu.
Premiera w TCN jest kolejnym przedsięwzięciem tzw. Instytutu Opery. Jest to międzynarodowe przedsięwzięcie, funkcjonujące od ośmiu lat jako współpraca trzech warszawskich uczelni: Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza, Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Tłumaczenie libretta wykonała Katarzyna Otczyk-Marcelli.
W przedstawieniu udział wezmą studenci UMFC, Orkiestra Instrumentów Historycznych Zakładu Muzyki Dawnej UMFC i muzycy gościnni.
Paweł Paszta (ur. 1984) ukończył Wydział Reżyserii Akademii Teatralnej (dyplom w 2012 z wyróżnieniem, spektakl "Pokojówki"). Jest członkiem zarządu Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego i wykładowcą Akademii Teatralnej w Warszawie. Od 2017 r. jest dyrektorem artystycznym Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu.
Jego prace teatralne były prezentowane na Bydgoskim Festiwalu Operowym ("Dziady-Widma" - zarejestrowane i emitowane w TVP Kultura), na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku ("Miarka za miarkę") oraz na Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy (słuchowisko "Fragmenty listów miłosnych"), na Forum Młodej Reżyserii w Krakowie ("Pokojówki"), na Festiwalu Oblicza Teatru w Polkowicach ("Opowiadania nie tylko dla dzieci"). Jesienią 2010 r. ukończył sześciotygodniowy międzynarodowy kurs Teatru i Kultury Japońskiej organizowany przez UNESCO Chair w Bukareszcie pod okiem mistrzów no, buto i kabuki. W marcu 2012 r. brał udział w międzynarodowych warsztatach nowej dramaturgii i sztuki teatralnej "FIND plus" w teatrze Schaubühne w Berlinie pod kierunkiem Thomasa Ostermeiera. Pracował m.in. w Teatrze Powszechnym w Warszawie, Teatrze Bagatela w Krakowie, Teatrze Kamienica w Warszawie, Teatrze im. Słowackiego w Krakowie, Teatrze im. Norwida w Jeleniej Górze, Teatrze Rozrywki w Chorzowie, Teatrze Współczesnym w Szczecinie, a także wielokrotnie w Teatrze Żydowskim w Warszawie (m.in. "Koszałki opałki", "Opowiadania nie tylko dla dzieci", "Królestwo wszechwanny"). W 2016 r. ukończył mistrzowski kurs reżyserii filmowej w Szkole Wajdy i obecnie pracuje nad swoim debiutem filmowym.
Premiera 9 marca o godz. 19. Kolejne spektakle: 10, 13, 14, 16, 17, 18 marca. (PAP)
autor: Grzegorz Janikowski
edytor: Paweł Tomczyk
gj/ pat/