O tym, jak korzystać krytycznie z internetu, wykorzystywać zajęcia e-sportowe w szkole czy nowocześnie edukować o regionie, podyskutują we wtorek w Katowicach uczestnicy Kongresu Oświaty. Ideą przewodnią spotkania jest interdyscyplinarność.
Kongres to wspólne przedsięwzięcie Uniwersytetu Śląskiego, miasta Katowice i Muzeum Śląskiego. Honorowy patronat nad przedsięwzięciem sprawuje UNICEF Polska.
Wydarzenie ma służyć wymianie poglądów, pomysłów i idei w gronie osób realizujących i odpowiedzialnych za kształcenie dzieci i młodzieży – nauczycieli, psychologów oraz pedagogów, a także dyrektorów oraz wicedyrektorów szkół wszystkich szczebli.
Jak zaznaczył prorektor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach prof. Ryszard Koziołek, kongres koncentruje się na praktycznym wymiarze kształcenia. "Chcemy trochę narzucić temat oświaty jako priorytet regionu. Nie wystarczy mówić o tym, że Śląsk przechodzi z ciężkiego przemysłu w sferę inteligentnych specjalizacji, tylko musi coś za tym iść. Musimy pokazać, że wypracowujemy nowoczesne metody kształcenia, że tworzymy ciekawe związki edukacyjne między różnymi instytucjami kultury i edukacji" – powiedział.
Jego zdaniem, choć polska szkoła dokonała w ostatnich latach dużego postępu jeśli chodzi o jakość kształcenia, to system pozostaje tradycyjny. "Więzi uczniów od razu w określonej dyscyplinie lub rodzinie dyscyplin, natomiast dzisiaj trzeba myśleć bardziej o takim uczniu, który jest ponadprzeciętny, który niekoniecznie nawet jest w stanie określić, czym się interesuje, bo ciągnie go w różne strony, ale właśnie na styku dyscyplin dzieją się dzisiaj najciekawsze rzeczy" – ocenił prof. Ryszard Koziołek.
Dyrektor Muzeum Śląskiego Alicja Knast podkreśliła, że nauczyciele mogą korzystać z "terabajtów doświadczeń" pracowników muzeum, prowadzących zajęciach dla osób z niepełnosprawnościami, o różnych potrzebach.
"Muzeum jest świetną przestrzenią dla edukacji, bo automatycznie wyciąga z dobrze znanego środowiska klasy i sugeruje, że tu się dzieje coś wyjątkowego, teraz otwórz oczy, jest nowa pani, jest jakiś dialog i to jest zawsze bardziej kreatywne, niż schematyczne uczenie, którego pewnie nie unikniemy, ale środowiska muzealne i akademików może się skonfrontować metodami" – powiedziała PAP.
Wiceprezydent Katowic Waldemar Bojarun poinformował, że miasto kładzie teraz duży nacisk na edukację regionalną. "Trwają prace nad programem regionalizmu dedykowanego miastu Katowice. Dotychczas ścieżki programowe były bardzo ogólne, teraz chcemy przez pryzmat katowickich przykładów przekonać młodych ludzi, żeby chcieli sięgnąć po dobrze rozumiany regionalizm, czyli prawdziwe dziedzictwo, język, twórczości, kulturę, architekturę" – powiedział.
Kongres Oświaty wpisuje się w realizację podpisanego 13 marca br. porozumienia między Muzeum Śląskim i Uniwersytetem Śląskim. Ma ono na celu wykorzystanie dorobku kulturalnego, naukowego, doświadczeń i pozycji społecznej obu instytucji do dalszego ich rozwoju. Umowa zakłada między innymi podejmowanie wspólnych projektów badawczych, organizację konferencji naukowych, szkoleń i spotkań, prowadzenie badań i tworzenie prac istotnych dla założeń programowych obu instytucji, realizację praktyk i staży, a także wzajemne korzystanie z posiadanych zbiorów i zasobów.(PAP)
Autorka: Anna Gumułka
lun/ krap/