Inauguracyjny przejazd pociągu retro w ramach tegorocznej edycji projektu "Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej" odbył się w piątek na trasie Kasina Wielka - Mszana Dolna. Zaplanowano 46 kursów zabytkowych składów po najpiękniejszych trasach regionu.
Władze województwa przeznaczyły na organizację przejazdów 400 tys. zł w ramach konkursu z dziedziny turystyki "Małopolska Gościnna". Na organizatora przedsięwzięcia wybrano - podobnie jak w latach poprzednich - Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei we współpracy ze Skansenem Taboru Kolejowego w Chabówce, największą tego typu placówką w Polsce.
„Projekt ma na celu promocję atrakcji turystycznych Małopolski poprzez organizację przejazdów historycznym taborem kolejowym ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce wraz z programem dodatkowych atrakcji” - zaznaczył w piątek Łukasz Wideł, wiceprezes Nowosądeckiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei.
Inauguracja sezonu odbyła się w piątek na najwyżej położonej w Polsce stacji kolejowej Kasina Wielka. Znajduje się ona na trasie ponad 130-letniej dawnej Galicyjskiej Kolei Transwersalnej, która uznawana jest za jedną z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Polsce i w Europie.
Pierwszy ogólnodostępny kurs pociągu retro w ramach "Małopolskich Szlaków Turystyki Kolejowej" wyruszy w sobotę z Chabówki przez Suchą Beskidzką do Żywca i Węgierskiej Górki, leżących już na terenie woj. śląskiego.
W ramach czwartej edycji projektu "Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej" zaplanowano w ciągu roku 46 kursów pociągów retro po najpiękniejszych trasach kolejowych.
Projekt obejmuje ogólnodostępne przejazdy historycznym taborem kolejowym ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce wraz z atrakcjami na pokładzie pociągów oraz podczas postojów na poszczególnych stacjach i przystankach. W programie przejazdów przewidziano m.in: zwiedzanie lokalnych atrakcji turystycznych, pikniki peronowe, występy zespołów muzycznych, stoiska kulinarne czy też plenerowe rekonstrukcje historyczne. Przejazdy są biletowane i odpłatne, skierowane do turystów odwiedzających region i mieszkańców Małopolski.
Historyczne składy pociągów parowych z początku XX wieku zawitają m.in. do takich miejscowości, jak: Piwniczna, Muszyna, Krynica-Zdrój, Gorlice, Biecz, Wadowice, Andrychów, Tarnów czy Zakopane. Ostatni kurs zaplanowano na 9 grudnia.
Część tras skorelowano z wydarzeniami rocznicowymi i promocyjnymi, które będą odbywać się na terenie regionu, w szczególności związanymi z obchodami jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.
Według organizatorów, rozkład jazdy pociągów historycznych ułożono też w oparciu o przewidywane zamknięcia torowe z powodu licznych modernizacji prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe w Małopolsce w 2018 roku. Szczegółowe programy przejazdów oraz rezerwacje miejsc są dostępne na stronie www.kolejegalicyjskie.pl.
W zeszłym roku z przejazdów w ramach projektu skorzystało blisko 11 tys. podróżnych, którzy pokonali łącznie 3,3 tys. km liniami kolejowymi biegnącymi przez województwo. Odbyły się 42 przejazdy zabytkowych składów najbardziej malowniczymi trasami regionu.
Zabytkowy tabor z Chabówki gościł m.in. w Krakowie, Wieliczce, Tarnowie, Tuchowie, Stróżach, Bieczu, Gorlicach, Nowym Sączu, Krynicy, Zakopanem, Żywcu, Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckoronie, Wadowicach.(PAP)
autor: Rafał Grzyb
edytor: Anna Mackiewicz
rgr/ amac/