Wybór 100 wybitnych dzieł powstałych od końca XIX w. (projekty witraży Józefa Mehoffera z 1899 r, "Śnieg" Juliana Fałata z 1907 r.) od piątku będzie można oglądać na wystawie "Sytuacja się zmieniła" w Muzeum Narodowym w Krakowie (MNK).
"Tytuł +Sytuacja się zmieniła+ jest piękny, ponieważ kojarzy się ze wszystkim" – powiedziała dziennikarzom w czwartek Magdalena Czubińska, pełnomocnik dyrektora ds. działalności wystawienniczej i jedna z ośmiu kuratorów ekspozycji "Sytuacja się zmieniła".
Czubińska wyjaśniła, że pracownikom Muzeum tytuł kojarzy się z obecną niepewną, nieskonkretyzowaną przyszłością placówki związaną z modernizacją gmachu głównego albo też z budową nowego skrzydła gmachu. Jak dodała, MNK planuje budowę nowej galerii na potrzeby sztuki nowej, ale jeszcze nie zna szczegółów związanych z inwestycją.
"Myśleliśmy, że problemy zostały wyjaśnione w zeszłym roku, kiedy otrzymaliśmy od ministra kultury budynek Cracovii. Wówczas etapy przenoszenia zbiorów i administracji do Cracovii rysowały się w sposób bardziej jasny. W tej chwili Cracovia najprawdopodobniej nie będzie własnością muzealną, w związku z tym musimy mieć alternatywę, musimy snuć nowe plany i one nie są jeszcze skonkretyzowane. Tak że sytuacja się zmieniła na sytuację niepewną" – wyjaśniła pełnomocnik dyrektora ds. działalności wystawienniczej.
Ekspozycja ma przypominać o Galerii Sztuki Polskiej XX wieku, która była ważną częścią Muzeum, a w związku z wielkim pokazem twórczości Stanisława Wyspiańskiego została zamknięta.
Wystawa "Sytuacja się zmieniła" nie jest chronologiczna ani – jak mówiła kuratorka – dydaktyczna, choć pewien podział można zauważyć. "To wystawa dla przyjemności, do oglądania dla każdego" – oceniła.
Wystawa zaczyna się od zagadnienia metamuzeum, dotykającego związku instytucji tego typu z życiem codziennym w kontekście społecznym. Reprezentatywny dla tej części ekspozycji jest obraz Jacka Sroki "Ruiny Muzeum Narodowego w Krakowie" (1999 r.). Inne tematy, które porządkują przestrzeń wystawy, to: portret, bryła, materia, pejzaż, martwa natura, forma.
W każdej części ekspozycji dzieła wchodzą we wzajemny dialog ze sobą i z widzem. Psychologiczne portrety Leona Wyczółkowskiego i Olgi Boznańskiej zostały zestawione z symbolizmem Jacka Malczewskiego i ekspresją Witkacego, harmonijne przedstawienia ludzkiego ciała Katarzyny Kobro i Marii Jaremy kontrastują z fragmentarycznymi Kazimierza Mikulskiego czy Zbyluta Grzywacza.
Prezentowana na wystawie martwa natura ilustruje poszukiwanie nowego malarskiego języka – od formistycznych prac Tytusa Czyżewskiego i Jana Hrynkowskiego po abstrakcyjne kompozycje, zawierające jedynie aluzje do form, które były dla nich inspiracją (prace Jana Tarasina i Tadeusza Kantora).
Dział "Krajobraz" jest ilustracją malarskiego myślenia o pejzażu – od nastrojowych płócien Jana Stanisławskiego i Ferdynanda Ruszczyca przez eksperymenty Władysława Strzemińskiego i Jana Cybisa po prace Stanisława Rodzińskiego.
Współczesna rzeźba nie tylko przestaje imitować rzeczywistość, ale przekracza definicję materiału rzeźbiarskiego: artyści używają nietypowych tworzyw, nadając bryle miękkość i zaskakujące faktury (Magdalena Abakanowicz, Maria Pinińska-Bereś), mierząc się z tradycyjnym materiałem, czynią go optycznie lżejszym przez zastosowanie ażurowych wydrążeń (Katarzyna Kobro), dodają ekspresji dzięki technikom nieakademickim (Barbara Zbrożyna).
Jedna z ścian na wystawie "Sytuacja się zmieniła" została przeznaczona na czasowe pokazy dzieł sztuki. Obecnie można tam oglądać drzeworyty Jerzego Panka. Ekspozycja jest także okazją do prezentacji najnowszych nabytków Muzeum Narodowego w Krakowie.
Wystawa czynna będzie do 22 grudnia 2019 r.(PAP)
autor: Beata Kołodziej
bko/ rosa/