Nowojorski V.4 Dance Festival zaprezentował w czwartek amerykańską premierę spektaklu „TOTAL” choreografa Pawła Sakowicza. Kuratorka imprezy określiła występ jako inteligentny i fascynujący.
Artysta przyznał, że „TOTAL” jest dość nietypowym spektaklem tanecznym, bo bardziej przypomina wykład performatywny.
„Inspiracją do powstania +TOTALU+ była chęć sprawdzenia czym tak naprawdę jest wirtuozerski taniec; gdzie plasuje się pragnienie wykonywania tańca na scenie, a czego tak naprawdę widz oczekuje od spektaklu tanecznego” – wyjaśnił Sakowicz w rozmowie z PAP.
Jako choreograf i tancerz, tłumaczył, najczęściej mówię, że zajmuję się właśnie choreografią i tańcem współczesnym. Często korzysta on też z innych mediów niż ciało, takich jak tekst czy muzyka. „TOTAL” to jego zdaniem spektakl-laboratorium, mocno teoretyczne badanie oczekiwań artysty i widza.
Artysta demonstrował na ogołoconej z dekoracji scenie Skirball Center for the Performing Arts na Manhattanie spektakl z krótkim wprowadzeniem muzycznym i równie krótkim układem tanecznym. Jego występ wypełnił głównie swoisty, podszyty ironią, monolog o wirtuozerii w kontekście tańca, ale też o m.in. ekonomii, ekologii i kosmosie.
„Właściwie przez cały spektakl mówię, snuję przeróżne scenariusze kwestionujące wirtuozerię taneczną, pozostając w nieustannym kontakcie z widownią. Czasami taniec ilustruje tekst, innym razem traktuję ruch jako narzędzie gry i negocjacji pomiędzy mną a widzem” – opisywał swą koncepcję.
Według organizatorów „TOTAL” to „spekulacja choreografa o wirtuozerii tanecznej jako myśleniu, które może opierać się na doświadczeniu, ale niekoniecznie daje się empirycznie sprawdzić. Celem takiej spekulacji jest osiągniecie określonego obrazu wirtuozerii tanecznej poprzez wykorzystanie przewidywalnych zmian ekonomicznych, politycznych i metahumanistycznych”.
Kuratorka festiwalu Laurie Uprichard powiedziała PAP, że po raz pierwszy zobaczyła „TOTAL” w kwietniu 2017 r. podczas Polskiej Platformie Tańca w Bytomiu i spektakl ją bardzo poruszył.
„Praca Pawła, +TOTAL+, to ironiczne i pełne humoru dociekanie na temat natury wirtuozerii tańca, która odwołuje się sama do siebie. Inteligentny jest tekst, a sam jego występ całkiem fascynujący” – oceniła.
Zdaniem Uprichard publiczności zaznajomionej z tańcem współczesnym łatwo jest rozpoznać pewne tropy, z których wykonawca drwi. Natomiast mniej wprowadzeni w ten rodzaj sztuki widzowie zapamiętają Sakowicza jako artystę rozbrajającego, szczerego i kogoś, kto naprawdę chce podzielić się swoimi przemyśleniami z widzami.
Dwudniowy program V.4 Dance Festival obejmuje także czeski „Guide” Very Ondrasikovej (Czechy), „Wow” słowackiej Debris Company oraz „Timothy and the Things” Węgrów Laszlo Fulop i Emese Cuhorki.
Kuratorka zwróciła uwagę, że festiwal ma na celu podkreślenie dokonań grup tańca z krajów Grupy Wyszehradzkiej. Grupa Wyszehradzka, V4, zaznaczyła, jest ważnym sojuszem politycznym i kulturalnym, ale niewiele osób w USA w ogóle wie, że istnieje.
„Pomyśleliśmy, że byłoby interesujące rzucić światło na ten konkretny region, część tego, co Amerykanie mają skłonność postrzegać łącznie jako Europę Wschodnią lub dawny blok sowiecki” – powiedziała PAP Uprichard, która cieszy się opinią jednej z najbardziej cenionych promotorek tańca współczesnego w Stanach Zjednoczonych”.
Organizatorami V.4 Dance Festival są m.in. NYU Skirball Cultural Center, Contemporary Arts Center w Nowym Orleanie oraz Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku należący zarazem do współinicjatorów imprezy.
Paweł Sakowicz - choreograf i tancerz, otrzymał w 2016 r. nominację do Paszportów Polityki za „sceniczną – pełną ironii i dowcipu – charyzmę”. Ukończył Instytut Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz London Contemporary Dance School w zakresie performance i choreografii. Jest m. in. autorem prac solowych: „Bernhard” i „JUMPCORE”.
Zgodnie z relacją polskich mediów rozgłos i uznanie publiczności przyniosła mu rola spektaklu tanecznym „Zrób siebie" Marty Ziółek” w Komunie Warszawa.
Sakowicz jest autorem choreografii do spektaklu muzycznego „Schubert. Romantyczna kompozycja na dwunastu wykonawców i kwartet smyczkowy” w reżyserii Magdy Szpecht w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, za co został wyróżniony na 22. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Z Nowego Jorku Andrzej Dobrowolski (PAP)
edytor: Paweł Tomczyk