Śpiewaczka operowa Aleksandra Kurzak otrzymała w piątek złoty medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Odznaczenie wręczył artystce wicepremier, minister kultury Piotr Gliński podczas koncertu „Arie Oper Świata” na wzgórzu wawelskim w Krakowie.
„Nie zapomina pani nigdy o Polsce, jest pani artystką światową, ale i naszą polską, zawsze mile widzianą, oczekiwaną” – powiedział wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński podkreślając „wielki kunszt artystyczny” Aleksandry Kurzak.
„Jestem dumna i przeszczęśliwa, że tu, w miejscu chyba najważniejszym dla Polaka, w sercu Polski - na Wawelu, otrzymuję tę nagrodę” – wyznała sopranistka.
W przyszłym sezonie artystka kreować będzie Violettę w „Traviacie” oraz Desdemonę w „Otellu” w Paryżu, a także Micaelę w „Carmen” w Metropolitan Operze w Nowym Jorku. W planach ma także kolejne role w operach Verdiego: tytułową w „Luizie Miller” i Elżbietę w „Don Carlosie”.
Aleksandra Kurzak ukończyła Akademię Muzyczną we Wrocławiu, studiowała także w Hamburgu w akademii muzycznej Hochschule fur Musik und Theater Hamburg. Jest laureatką licznych konkursów muzycznych m.in w Helsinkach, Barcelonie i Kantonie. W 1998 r. zwyciężyła Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki; w 2000 r. otrzymała Doroczną Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w 2015 r. od prezydenta RP Złoty Krzyż Zasługi.
Kurzak śpiewała na najważniejszych scenach operowych świata, m.in. w Metropolitan Opera w Nowym Jorku i w Royal Opera House w Londynie.
Wśród jej ról były m.in. Kleopatra w „Juliuszu Cezarze” Haendla, Norina w „Don Pasquale” Donizettiego, Fiorilla w „Turku we Włoszech” Rossiniego, Olimpia w „Opowieściach Hoffmanna” Offenbacha, Gilda w „Rigoletcie” Verdiego.
Podczas koncertu „Arie Oper Świata” Aleksandra Kurzak śpiewała m.in. arie z oper Giuseppe Verdiego - "Traviata", "Otello", "Don Carlos" - i Giacomo Pucciniego - "Madame Butterfly", "Tosca", "Gianni Schicchi” i "Turandot".
Koncert, dyrygowany przez Wojciecha Rajskiego, był jednym z punktów programu 22. Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej.(PAP)
autor: Beata Kołodziej
bko/ mbud/