Działania na rzecz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami to priorytet Ministerstwa Edukacji Narodowej - napisała minister edukacji narodowej Anna Zalewska w liście do dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Jak podkreśliła Zalewska, działania na rzecz dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to priorytet Ministerstwa Edukacji Narodowej. "Głównym celem wprowadzonych przez nas rozwiązań jest włączenie każdego ucznia do grupy rówieśniczej oraz zapewnienie wszechstronnej pomocy, dostosowanej do jego sytuacji i stanu zdrowia" - napisała minister edukacji.
Zalewska poprosiła dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych o zwrócenie szczególnej uwagi na możliwości elastycznej organizacji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które działają już od niemal roku. Wyjaśniła, że w związku ze zbliżającym się nowym rokiem szkolnym wielu rodziców występuje do zespołów orzekających o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla ich dzieci, a także orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania.
Przypomniała, że indywidualne nauczanie nie powinno być utożsamiane z formą kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami, którzy powinni uczyć się w szkole ze swoimi rówieśnikami. "Przepisy w tej kwestii zostały doprecyzowane i od 1 września 2017 r. każdy uczeń z niepełnosprawnością posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – jeśli takie są jego potrzeby – ma prawo zarówno do indywidualnych zajęć organizowanych w szkole, jak i zajęć organizowanych w mniejszej grupie" - zaznaczyła Zalewska.
Wyjaśniła, że wymiar i czas trwania tych zajęć zależy od potrzeb i możliwości ucznia, o czym decyduje zespół nauczycieli i specjalistów w szkole, opracowując indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Natomiast uczniowie chorzy, którym stan zdrowia umożliwia chodzenie do szkoły, ale powoduje trudności w funkcjonowaniu wymagające zajęć w formie indywidualnej, mogą być objęci zindywidualizowaną ścieżką kształcenia. Obejmuje ona zajęcia wspólne z klasą i zajęcia indywidualne z uczniem w szkole.
Indywidualne nauczanie jest organizowane jedynie dla tych uczniów, którzy ze względu na chorobę nie mogą chodzić do szkoły. Uczestniczą w swoich domach w zajęciach prowadzonych przez nauczycieli. Indywidualne nauczanie odbywa się na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania.
Dodatkowo - jak poinformował w komunikacie przesłanym PAP rzecznik MEN - ministerstwo przygotowało informację o swoich dotychczasowych działaniach na rzecz kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wynika z niej, że MEN organizuje szkolenia i konferencje dla dyrektorów i nauczycieli dotyczące upowszechniania i wdrażania edukacji włączającej. Adresatami konferencji są dyrektorzy przedszkoli, szkół i placówek, a także nauczyciele odpowiedzialni za organizację kształcenia specjalnego i pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Ośrodek Rozwoju Edukacji we współpracy z MEN przygotował poradnik "Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego", w którym omówiono nowe rozwiązania prawne i podano praktyczne przykłady organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i indywidualnego, obowiązkowego rocznego wychowania przedszkolnego oraz indywidualnego nauczania.(PAP)
autorka: Iwona Żurek
iżu/ wus/