Fundacja Nowoczesna Polska organizuje 7. edycję CopyCamp 2018 - międzynarodowej konferencji o społecznych i ekonomicznych aspektach prawa autorskiego. Konferencja odbędzie się w Warszawie 5 i 6 października.
"Zależy mi na tym, aby o konferencji dowiedziały się osoby, które być może myślą, że prawo autorskie ich nie dotyczy. Chciałbym pokazać szerszy kontekst. Poruszymy nie tylko kwestie ekonomiczne, ale też, kwestie korzystania z kultury" - powiedział PAP prawnik z Fundacji Nowoczesna Polska Krzysztof Siewicz.
"Doszliśmy do wniosku, że prawo autorskie nie funkcjonuje dobrze w społeczeństwie. Ja osobiście zwracam największą uwagę na równowagę między wyłącznością jaką daje prawo autorskie, a uzasadnionymi interesami całej reszty społeczeństwa, które chciałoby z utworów korzystać - również twórczo, aktywnie" - zaznaczył.
Konferencję otworzy panel dyskusyjny. Jak powiedział Siewicz, ci, którzy są zainteresowani obecnym sporem między twórcami a właścicielami platform internetowych i wydawcami będą mogli podczas panelu usłyszeć przedstawicieli obu stron. W dyskusji udział wezmą członkowie organizacji zbiorowego zarządzania z zagranicy, artyści oraz przedstawiciele platform internetowych, np. z firmy Google.
"Chcemy edukować o prawie autorskim w sposób wyważony, pokazując zdanie różnych stron. Copycamp jest przestrzenią do rozmowy i przedstawienia różnych poglądów" - powiedział.
Copycamp dzieli się na dwie części: warsztatową - "dłuższe interaktywne spotkania, na których można się czegoś nauczyć" - wyjaśnił Siewicz oraz prezentacje. Jak poinformował: w tym roku odbędą się m.in. warsztaty pt. "Upiór – wprowadzenie i warsztaty dla twórców gier" o wykorzystywaniu zgromadzonych w archiwach zapisów dotyczących wierzeń słowiańskich i demonologii. "Będziemy uczyli skąd czerpać materiały na ten temat i jak to zrobić legalnie" - mówił Siewicz, który razem z projektantem gier Łukaszem Kozakiem poprowadzi tę prelekcję.
Odbędą się rówież warsztaty pt. "Autor: projektant / prawo autorskie dla projektantów". "Pokażemy projektantom na co zwracać uwagę podpisując umowy" - powiedział Siewicz. Poruszony zostanie również temat granicy między inspiracją a zawłaszczeniem.
Ile żądać przed sądem jeżeli nasz utwór został skopiowany bez naszej zgody i jak przekonać sąd, że tyle nam się należy będzie można się dowiedzieć na warsztatach pt. "Spory o pieniądze w branżach IP-driven - jak wycenić naruszenie prawa autorskiego". Swoją praktyką podzielą się prawniczki, które dochodzą naruszeń przed sądami, albo bronią w takich postępowaniach.
Podczas tegorocznej 7. edycji Copycamp będzie można również zagrać w grę karcianą na temat prawa autorskiego.
Przykładowe tematy prezentacji to: "wstępna sekcja dyrektywy UE o prawie autorskim: jak to się stało?", "Przejrzystość interakcji ludzi z botami", "Szaleństwo Majki Skowron vs Majka z Filmu czyli z telewizji do galerii. Serial telewizyjny jako wideo-instalacja found-footage w galerii sztuki współczesnej" - jak wyjaśnił Siewicz, aktorka z filmu ze swoim udziałem zmontowała nową produkcję. Prezentacja porusza temat praw aktora do swojego wizerunku oraz praw producenta i reżysera do filmu, w którym ten aktor występował - wyjaśnił prawnik.
Siewicz powiedział, że na Copycamp odbędzie się również prezentacja projektu badającego pracę mózgu artysty w czasie procesu twórczego. Odpowie on na pytania czy możemy uchwycić twórczość co może pomóc w dylemacie, kiedy mamy do czynienia z twórczością.
"Tematem, który przewija się od pierwszej edycji Copycamp jest prawo autorskie w modzie" - powiedział Siewicz. Jak wyjaśnił, "projektanci mody czerpią często z tradycyjnych kultur. W niektórych kulturach pewne sposoby ubierania mają znaczenie symboliczne, religijne np. pióropusz, który w naszej kulturze nic nie znaczy, a w kulturze amerykańskiej nie każdy może go nosić". Projektanci zakłócają kulturowe normy. Prawnicy zajmują się tym, aby chronić tradycyjne kultury, nie tylko w obszarze prawa autorskiego, ale też prawa patentowego. Opowie o tym prezentacja pt. "Ograniczanie zawłaszczania kultury w przemyśle mody. Czy prawo autorskie jest rozwiązaniem?".
Wstęp na Copycamp 2018 jest wolny, należy wcześniej zarejestrować się na stronie http://copycamp.pl. Konferencja odbędzie się w Filmotece Narodowej - Instytucie Audiowizualnym.
Tegoroczna, VII edycja konferencji organizowana jest w partnerstwie z Urzędem Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, Filmoteką Narodową - Instytutem Audiowizualnym, Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS oraz Google Polska.(PAP)
autor: Olga Łozińska
oloz/ pat/