„Miejskie prototypowanie” oraz „Korale koloru koralowego” to dwie wystawy promujące polski design, współorganizowane przez Muzeum Regionalne w Stalowej Woli (Podkarpackie), które w październiku zostaną pokazane w stolicy Węgier, w ramach Budapest Design Week.
Pierwsza z wystaw „Miejskie prototypowanie”, prezentująca projekty przygotowane do przestrzeni publicznej polskich miast będzie prezentowana od piątku; druga - „Korale koloru koralowego” - będąca próbą określenia kolorystycznej tożsamości naszego kraju oraz Czech, Słowacji i Węgier - zostanie otwarta we wtorek, 9 października.
Organizatorem obu ekspozycji, przygotowanych specjalnie na tydzień designu w Budapeszcie, jest Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli oraz Instytutem Polskim w Budapeszcie.
Na pierwszej ekspozycji zwiedzający będą mogli zobaczyć projekty przygotowane do przestrzeni publicznej polskich miast, zarówno przemysłowe, takie jak: architektura, wzornictwo, czy systemy miejskich mebli, jak i społeczne, ukierunkowane na wybrane grupy odbiorców.
Będzie można zobaczyć m.in. projekt mebli szkolnych „Szkoła pod gołym niebem”, oryginalne karmniki dla ptaków, alternatywną mapę „Cisza” do zwiedzania miejsc najmniej narażonych na hałas, czy „miejski podłokietnik”.
Jak zauważyła Magdalena Wielgocka ze stalowowolskiego muzeum, niektóre z prezentowanych propozycji mają charakter rozwiązań systemowych, które można wprowadzić w całym mieście, inne natomiast są zaprojektowane dla konkretnych lokalizacji.
Autorami są zarówno doświadczeni polscy projektanci, jak i studenci wydziałów wzornictwa. Twórcy zaprosili do współpracy specjalistów z różnych dziedzin, m.in. technologów, fizyków, dźwiękowców, ornitologów. Jak podkreśliła Wielgocka szczególnie ważnym aspektem tych projektów jest bowiem ich interdyscyplinarność.
„Tym, co szczególnie łączy wszystkie prezentowane projekty na wystawie +Miejskie prototypowanie+ jest odpowiedź na konkretne potrzeby w przestrzeniach miejskich i realna poprawa ich jakości przy pomocy mikro-ulepszeń. W pracy z przestrzenią publiczną niezbędna okazuje się wiedza wielu specjalistów niezwiązanych bezpośrednio ze wzornictwem, stąd zaangażowanie ich do projektowania” – wyjaśniła Wielgocka.
Ekspozycję „Miejskie prototypowanie” będzie można oglądać w ramach Budapest Design Week od 5 października do 2 listopada br.
Wystawie towarzyszyć będzie specjalnie przygotowana w ogrodzie Gyorgi Rath Villa mikro-instalacja Pawła Grobelnego „IN SITU”. Jest to projekt ławki ogrodowej będący połączeniem obiektu użytkowego z rzeźbą.
Tytuł drugiej wystawy prezentowanej na Budapest Design Week, to znana w języku polskim gra słów: „Korale koloru koralowego”. Znalazły się na niej wybrane przez projektantów z Czech, Polski, Słowacji i Węgier podobne do siebie przedmioty: wazony, wzory tkanin w różnych kolorach, z których następnie kuratorka utworzyła zbiory barw: różów i błękitów, zieleni i żółci.
Jak wskazała Wielgocka ekspozycja jest poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie, czy można wyodrębnić w projektowaniu kolorystykę typową dla Czech, Słowacji, Węgier czy Polski i próbą określenia kolorystycznej tożsamości Polski i krajów sąsiedzkich.
Zdaniem kuratorki ekspozycji Agnieszki Jacobson-Cieleckiej łatwo jest określić pojedyncze kolory, np. zielone, niebieskie czerwone, ale zestawione ze sobą przestają być jednoznaczne i stają się językiem.
„Projektanci pytani o swoje kolorystyczne decyzje wzruszają ramionami. Mówią, że wybierają to, co modne albo to, co się sprzedaje. To jednak nie wyczerpuje tematu” – oceniła kuratorka.
Dlatego wystawa koncentruje się nie na wyborach projektantów ale na poszczególnych krajach.
„Na to, jak widzimy kolory i jak ich używamy składa się wiele czynników: światło i otoczenie, ziemia i niebo, miasta i przyroda, tradycyjnie używane materiały i zestawienia, do których zdążyliśmy przywyknąć. Ważny też jest kontekst, w tym regionie naznaczony szarością komunistycznej estetyki. Jednak projektanci nie odwołują się do tradycji ani natury - sięgają po materiały dostępne, wybierają kolory modne” – dodała Jacobson-Cielecka.
Oba przedsięwzięcia są częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego „Niepodległa” na lata 2017–2021. Program POLSKA 100 prezentuje najważniejsze osiągnięcia polskiej kultury ostatnich stu lat. (PAP)
autorka: Agnieszka Pipała
api/ pat/