Książkę „Pianista. Rozmowy z Garrickiem Ohlssonem” i dwie płyty z nagraniami utworów Chopina w interpretacji amerykańskiego pianisty przedstawiono w czwartek wieczorem w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina.
Bohater książki Garrick Ohlsson, wybitny amerykański pianista, zwycięzca Konkursu Chopinowskiego w 1970 r. i juror Konkursu Chopinowskiego w 2015 r. nie dotarł do Warszawy, ponieważ – jak poinformował prowadzący spotkanie w NIFC Aleksander Laskowski– samolot, którym muzyk leciał, musiał z powodu mgły lądować w Poznaniu.
Książka ma charakter wywiadu-rzeki. Publikowane w niej rozmowy autorka Kamila Stępień-Kutera prowadziła z Garrickiem Ohlssonem w lutym i kwietniu 2018 roku. „Większość spotkań odbyliśmy w domu pianisty w San Francisco - w pięknym miejscu, gdzie w salonie stał zasypany nutami boesendorfer, a na ścianach wisiały portret Paderewskiego i w pięknych ramach wizerunek Chopina. Wszystko, wraz z gościnnością gospodarza, serdecznością i z doskonale zaparzoną przez Grricka Ohlssona kawą – tworzyło niezwykły klimat” – opowiadała autorka.
W tygodniu, w którym trwały rozmowy, Garrick Ohlsson wykonywał w Davies Symphony Hall Koncert „Cesarski” Beethovena z symfonikami z San Francisco pod batutą Herberta Blomstedta. „Pięknym zwieńczeniem dwóch popołudniowych rozmów były dla mnie wieczorne występy pianisty” – wspominała Stępień-Kutera.
Jak dodała rozmowę ostatnią, dopełniającą, przeprowadziła z Ohlssonem w kwietniu 2018 r. we Wrocławiu, dzień po recitalu artysty, podczas którego wykonywał kompozycje Beethovena, Skriabina i Schuberta.
Garrick Ohlsson jest rozmówcą niezrównanym, tak jak niezrównanym jest pianistą – świadomym własnych wyborów, erudytą, dysponującym jedyną w swoim rodzaju artystyczną intuicją i naturalną charyzmą, eleganckim i otwartym – charakteryzowała postać artysty autorka.
W książce obok tekstu publikowane są nuty fragmentów rozmaitych kompozycji. Jak wyjaśniła Stepień-Kutera Garrick Ohlsson, mówiąc o muzyce ilustruje swoje refleksje dźwiękami – śpiewa fragmenty utworów, o których mowa, gra na blacie stołu niczym na klawiaturze. „Ten sposób wypowiedzi starałam się pokazać w książce poprzez przykłady nutowe. Są częścią wypowiadanych przez artystę zdań na równi ze słowami” – podkreśliła.
W siedmiu rozdziałach ujęte zostały takie zagadnienia jak m.in. kształtowanie się pianisty, temperatura emocjonalna muzyki Chopina, cechy muzyki Chopina, które czynią go wyjątkowym. Jest też mowa o pracy nad repertuarem, o pianistyce amerykańskiej, konkursach pianistycznych, miejscu muzyki w edukacji powszechnej. W Postscriptum, dotyczącym Schuberta i jego Sonaty A-dur, rozmowa się toczy wokół wolności interpretacji i wierności partyturze a także na temat muzycznego kanonu i jego granic.
Specjalnym wydarzeniem fonografii nazwał Stanisław Leszczyński wicedyrektor NIFC i twórca oraz dyrektor artystycznego festiwalu Chopin i jego Europa wydanie dwóch płyt z kompozycjami Chopina: Scherzem E major; Nokturnami, Mazurkami i Balladą G minor w interpretacji Garricka Ohlssona.
„Te same utwory poznajemy w dwóch szatach dźwiękowych” - zaznaczył Leszczyński. Na jednym albumie zarejestrowane zostało wykonanie na fortepianie historycznym – Erardzie z 1849 r.; na drugim na instrumencie współczesnym – Steinwayu. (PAP)
abe/ skr/