W Spale (Łódzkie) w piątek zainaugurowano obchody 100-lecia Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce. Trwającą przez cały przyszły rok akcję związkowcy chcą wykorzystać przede wszystkim do promocji zawodu.
Jak przypomniał na spotkaniu z mediami prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych (ZZMK) w Polsce Leszek Miętek, związek zainaugurował swoją działalność w 1919 roku. W swoich szeregach ma przedstawicieli wielopokoleniowych rodzin kultywujących tradycje kolejarskie.
Zwrócił uwagę, że obecnie mamy do czynienia z luką pokoleniową. Brakuje młodych ludzi chętnych do wykonywania tego zawodu. Dlatego ZZMK przy wsparciu resortu infrastruktury i budownictwa, Urzędu Transportu Kolejowego i spółek kolejowych planuje zorganizować szereg akcji promocyjnych obejmujących cały 2019 rok.
Wyjaśnił, że będą to m.in. dni otwarte w spółkach kolejowych, spotkania w szkołach ogólnokształcących, technikach, a także w ostatnich klasach szkół podstawowych. „Chcemy zachęcić naszą młodzież do tego, aby zastanowili się, czy nie wybrać drogi zawodowej na kolei. Stabilizacja miejsc pracy, atrakcyjność zawodu maszynisty może być magnesem dla młodego pokolenia” – tłumaczył.
Zwrócił uwagę, że pięknieją dworce, modernizują się linie kolejowe, unowocześniany jest tabor kolejowy, a „to oznacza, że w polskiej kolei jest przyszłość”. Dlatego – jak powiedział - obchody 100-lecia związek chce poświęcić na promocję tego zawodu.
Obecny na spotkaniu wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel podkreślił, że obecnie dostosowywane jest polskie prawodawstwo do regulacji unijnych, co ma upraszczać i na tyle, na ile to jest możliwe, skrócić nieznacznie czas szkolenia. Obecnie szkolenie maszynisty trwa ok. dwóch lat.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra poinformował, że obecnie uprawnienia do prowadzenia pojazdów kolejowych ma ponad 17,5 tys. osób z czego ponad 15,8 tys. posiada licencję i świadectwo maszynisty. W ciągu 10 kolejnych lat na emeryturę może przejść ok. 4 tys. czynnych maszynistów. Najstarszy ma 72 lata, najmłodsi mają po 20 lat.
Dodał, że rosną statystyki jeśli chodzi o kolej. W 2017 roku kolej przewiozła ponad 300 mln pasażerów, najwięcej od 15 lat. W tym roku ten poziom ma być jeszcze wyższy. (PAP)
autor: Jacek Walczak
jaw/ je/