Kierunki strategii oświaty mniejszości narodowych w Polsce powinny być wyznaczone na nowo, po analizie problemów i wyzwań w poszczególnych mniejszościach - poinformowało biuro prasowe Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego Niemców na Śląsku Opolskim.
Jak informuje TSKN, podczas ostatniego spotkania przedstawicieli żyjących w Polsce mniejszości narodowych z kierownictwem Ministerstwa Edukacji Narodowej, poruszono kwestie strategii oświaty mniejszości i bieżących problemów dotyczących nauczania języków mniejszości narodowych, etnicznych oraz języka regionalnego. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele żyjących w Polsce Niemców, Łemków, Ukraińców i Litwinów.
"Podczas spotkania omawiano kwestię strategii oświaty mniejszości. Strony zgodnie doszły do wniosku, iż kierunki strategii oświaty powinny zostać wyznaczone na nowo na bazie analizy problemów i wyzwań oświaty w poszczególnych mniejszościach. Wypracowane przez organizacje mniejszości analizy na podstawie jednolitego wzoru przygotowanego przez ministerstwo mają być przedmiotem rozmów na kolejnym spotkaniu roboczym" - informuje TSKN.
Jednym z głównych tematów rozmów, była kwestia możliwości jednoczesnej nauki przez uczniów ostatnich klas szkół podstawowych języka niemieckiego jako języka obcego i języka mniejszości narodowej. W marcu tego roku MEN wydał interpretację kwestionującą taką możliwość, wskazując, że uczniowie uczący się niemieckiego jako ojczystego, powinni wybrać jako język obcy inny język nowożytny. Za utrzymaniem obecnego stanu rzeczy, w którym uczniowie deklarujący się jako członkowie mniejszości niemieckiej uczą się niemieckiego jako języka obcego i dodatkowo jako języka ojczystego, opowiedzieli się m.in. samorządowcy - zwłaszcza z małych gmin - gdzie istnieje problem ze znalezieniem nauczycieli do nauki innego niż niemiecki nowożytnego języka obcego.
Przeciwko interpretacji MEN opowiedziało się także środowisko mniejszości niemieckiej, które powołuje się na opinie prawne m.in. prof. Grzegorza Janusza z Zakładu Praw Człowieka w Lublinie oraz Biura Analiz Sejmowych, zgodnie z którymi nauka języka mniejszości siłą rzeczy kierowana jest do uczniów, którzy wywodzą się z mniejszości, a nauka języka obcego nowożytnego kierowana jest do wszystkich bez względu na narodowość. Autorzy tych analiz wskazują, że wyłączenie ucznia wywodzącego się z mniejszości niemieckiej z możliwości uczenia się języka niemieckiego jako języka obcego nowożytnego, może być uznane za nieuzasadnione wykluczenie, czyli czyn zabroniony prawem UE.
Jak informuje TSKN, przedstawiciele MEN wysłuchali argumentacji przedstawicieli mniejszości wskazującej na praktyczne problemy związane z tym zagadnieniem i obiecali znaleźć rozwiązanie, które będzie korzystne dla wszystkich zainteresowanych stron. (PAP)
Autor: Marek Szczepanik
masz/ krap/