Jak poinformował w czwartek (29 maja) rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie Marek Gancarczyk, wyremontowany autobus pochodzi z Rzeszowa, bo żaden ze sporej liczby pojazdów Jelcz PR110, którymi kiedyś dysponowało przedsiębiorstwo, nie przetrwał do dzisiaj.
Pracownicy MPK odrestaurowali pojazd z najwyższą dbałością o przywrócenie oryginalnego wyglądu. „W efekcie po niemal 40 latach od wycofania z ruchu Jelcz PR110, lub jak niektórzy go nazywają Berliet, znów wyjedzie na krakowskie ulice” – zaznaczył przedstawiciel MPK.
Okazja do przejażdżki historycznym pojazdem – zapowiedział Gancarczyk – nadarzy się w najbliższą sobotę, kiedy wyremontowany Jelcz PR110 wyjedzie na ulice Krakowa w towarzystwie autobusów tego samego typu z Rzeszowa, Poznania, Wrocławia i Warszawy (dwa pojazdy). Pojawią się na specjalnej linii PR – z alei Przyjaźni w Nowej Hucie do Nowego Kleparza. Pierwszy kurs został zaplanowany na 10.30 z al. Przyjaźni, a ostatni na 14.30 także stamtąd. Historyczne autobusy będą się zatrzymywać na przystankach: Rondo Kocmyrzowskie im. ks. Gorzelanego, Wiślicka, Narzymskiego, Rondo Mogilskie, Dworzec Główny Wschód.
„Warto podkreślić, że będzie to pierwszy taki przejazd. Do tej pory w żadnym innym polskim mieście nie odbył się przejazd historycznych Jelczy PR110 w takiej liczbie” – zaznaczył rzecznik. Wydarzenie jest organizowane w ramach obchodów 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.
Krakowski Jelcz PR110 został zaprezentowany po remoncie w czwartek w zajezdni autobusowej Bieńczyce w Nowej Hucie. Według przedstawicieli MPK pojazdy tego typu jednoznacznie kojarzą się w Krakowie z kursami w czasach PRL w tej dzielnicy.
Do Krakowa pierwsze autobusy Jelcz PR110 zostały sprowadzone w styczniu 1978 roku. Wzbudziły duże zainteresowanie i zyskały dobre opinie pasażerów i mechaników, ale dość szybko okazały się bardzo awaryjne. Do 1982 roku dostarczono 340 pojazdów tej marki. Od 1981 roku, gdy nastąpiła dostawa pierwszych autobusów węgierskiej firmy Ikarus, systematycznie wycofywano Jelcze PR110 z ruchu. Ostatnie zostały skreślone z inwentarza w 1988 roku.
Jelcze PR110 często były nazywane Berlietami, ponieważ w 1972 roku właśnie od francuskiej firmy Berliet została kupiona licencja na budowę dwudrzwiowego autobusu w fabryce Jelcza. Pojazdy przekonstruowano i w 1975 roku powstały pierwsze egzemplarze autobusu z oznaczeniem PR110. Był to pierwszy w Polsce seryjny autobus z fabryki Jelcza z silnikiem umieszczonym z tyłu (WSK Mielec na licencji Leylanda), ze synchronizowaną skrzynią biegów. (PAP)
rgr/ dki/