Trzech nowych członków – pasiekę, producenta tradycyjnych makaronów oraz zamek w Mosznej - zyskała w środę Regionalna Sieć Dziedzictwo Kulinarne Opolskie. W sieci, która służy promocji produktów regionalnych, jest już 49 podmiotów z woj. opolskiego.
Środowe spotkanie nowych i dotychczasowych członków sieci odbyło się w należącym do sieci Zajeździe Karolinka w Gogolinie. Nowi członkowie odebrali tam certyfikaty przynależności oraz tabliczki z logo Dziedzictwa Kulinarnego Opolskiego, a dotychczasowi członkowie - certyfikaty członkostwa na rok 2014.
Do sieci dołączyły w środę: Pasieka nad Prosną Marcina Krawczyka z Radłowa, produkująca makarony według tradycyjnych receptur firma „Krystian” Krystiana Stasia z Otmic oraz jeden z najsłynniejszych zamków na Opolszczyźnie – w Mosznej.
Krystian Staś w rozmowie z PAP podkreślił, że przynależność firmy do sieci to prestiż i dodatkowa możliwość promocji. Na aspekt promocyjny zwrócił też uwagę prezes spółki Moszna Zamek, Tomasz Ganczarek. Jak mówił, po 42 latach, gdy w bajkowym zamku z 99 wieżami i wieżyczkami mieściło się Centrum Terapii Nerwic, kierowana przez niego spółka chce skorzystać z każdej możliwej promocji tego miejsca. Dodał, że liczy, iż Dziedzictwo Kulinarne Opolskie pomoże wypromować zamkową restaurację specjalizującą się w kuchni polskiej i śląskiej. „Z kulinarnych ciekawostek – wkrótce zaczniemy serwować gołąbki a’la Magda Gessler, która gościła u nas niedawno i zachwyciła się m.in. naszym stuletnim prawie piecem. Mamy zgodę na firmowanie tych gołąbków jej nazwiskiem” – podał Ganczarek.
Ewa Godyla z należącego do sieci Pałacu w Pawłowicach powiedziała PAP, że przynależność do Dziedzictwa Kulinarnego Opolskiego daje m.in. możliwość spotkań i wymiany doświadczeń członków sieci, podpatrywania pomysłów innych podczas podróży studyjnych pomysłów innych członków, wzajemnego korzystania ze swoich usług. Wskazała, że właśnie od firm będących w sieci kupuje do pałacu tradycyjne produkty: mięsa i wędliny, masło, mąki i przetwory.
Grzegorz Klon ze sklepu Cukierek w Opolu, w którym można kupić wiele regionalnych produktów z woj. opolskiego i dolnośląskiego, a także specjałów z duńskiej wyspy Bornholm, gdzie kiełkowała idea Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego zapewnił w rozmowie z PAP, że takie produkty cieszą się coraz większym wzięciem i zainteresowaniem. Dlatego – podkreślił – chce poszerzać asortyment o inne regionalne produkty nie tylko z Opolszczyzny, ale i Polski.
Wicedyrektor departamentu rolnictwa i rozwoju wsi Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego Mariola Szachowicz zapowiedziała w czasie środowego spotkania, że w tym roku dla członków sieci przygotowywane są m.in. szkolenia i działania dotyczące promocji i przedsiębiorczości. Wydane zostanie wznowienie folderu z opisem członków sieci, a także poradnik dla rolników, gospodarstw agroturystycznych czy małych zakładów rolnych, które chcą produkować i sprzedawać tradycyjną, naturalną żywność. Regionalną Sieć Dziedzictwo Kulinarne Opolskie tworzą rolnicy, producenci, przetwórcy żywności, restauracje, hotele, gospodarstwa agroturystyczne, sklepy i punkty gastronomiczne. Sieć pomaga promować żywność wysokiej jakości. Logo sieci - charakterystyczna czapka kucharska na niebieskim tle - zamieszczone na produktach i budynkach firm należących do zrzeszenia ma gwarantować najwyższą jakość żywności wyprodukowanej w woj. opolskim.
Od 2008 roku woj. opolskie jest członkiem Europejskiej Sieci Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego, do której należy obecnie 27 regionów europejskich. Ideą sieci europejskiej jest promocja potraw i produktów żywnościowych o charakterze regionalnym. (PAP)
kat/ mki/