Dzięki wsparciu finansowemu Fundacji Niepodległości projekt wydania edukacyjnej gry planszowej „Odbudowa Warszawy 1945-1980” przekroczył minimalny próg 20 tys. zł. Wydawcy poszukują kolejnych sponsorów. Akcja zakończy się 21 kwietnia.
Rozpoczęta 17 marca zbiórka na „Odbudowę Warszawy 1945-1980” początkowo cieszyła się dużą popularnością. W ciągu pierwszej doby zebrano ponad 6 tys. złotych – ok. 30 proc. zakładanej kwoty. Po udanym otwarciu zainteresowanie akcją zmalało. Na 8 dni przed zakończeniem zbiórki Fundacja Niepodległości zdecydowała się na wsparcie „Odbudowy Warszawy” kwotą 14 tys. zł, dzięki czemu poziom wpłat przekroczył 117 proc. wcześniej założonej sumy. Dzięki temu gra ukaże się w terminie i zrealizuje co najmniej jeden z założonych wcześniej celów dodatkowych.
Twórcy gry podkreślają edukacyjny wymiar swojego dzieła. „Planszówki są bardzo dobrym uzupełnieniem narzędzi stosowanych przez nauczycieli w szkole. Dodatkowo mają ogromną wartość popularyzatorską – często rozgrywka stanowi pretekst do poznania danego tematu w bardziej świadomy sposób” – przekonuje współzałożyciel Fabryki Gier Historycznych Michał Sieńko. „Autorzy – Piotr Grzymisławski i Łukasz Szopka – chcieli zrobić grę niebanalną pod względem tematu. A proces odbudowy Warszawy spełnia to kryterium znakomicie. W końcu to unikatowy na skalę światową proces” – opowiada.
Oprócz plansz, kart i drewnianych znaczników reprezentujących budynki odbudowywanej z gruzów Warszawy, częścią zestawu ma być aplikacja wykorzystująca tzw. rzeczywistość rozszerzoną (ang. Augmented Reality, AR), tj. umożliwiająca odczytywanie z kart trójwymiarowych wizualizacji 10 warszawskich budynków za pomocą komórki lub tabletu. Będzie to pierwsza polska gra planszowa wykorzystująca opisywane rozwiązanie.
„Technologia AR ma różne zastosowania w grach. +Odbudowa Warszawy 1945-1980+ będzie pierwszą grą, która będzie pokazywała wizualizacje budynków. Dla młodych ludzi edukacja często kojarzy się z internetem i wykorzystywaniem nowoczesnej technologii. +Odbudowa+ ma szansę zachęcić wiele osób do poznania tytułowego procesu” – twierdzi Sieńko. „Od początku chcieliśmy, aby wizualizacje nie były jedyny zastosowaniem technologii AR. Na pewno będziemy się starać powiązać mocniej grę z tą technologią. Jeśli w +Odbudowie+ technologia AR się przyjmie, na pewno będziemy rozważać wykorzystanie jej w kolejnych grach” – zapowiada.
„Odbudowa Warszawy 1945-1980” to gra autorstwa Piotra Grzymisławskiego i Łukasza Szopki przeznaczona zarówno dla rodzin, jak i miłośników gier planszowych. Pod względem złożoności zasad twórcy porównują wariant familijny z najpopularniejszymi tytułami dostępnymi na rynku, takimi jak „Osadnicy z Catanu”, „Wsiąść do pociągu” czy polska „Kolejka”. Gra ukaże się nakładem lubelskiego wydawnictwa Fabryka Gier Historycznych. FGH odpowiada m.in. za mitologiczną grę karcianą „Teomachia”, która zyskała niedawno znaczny rozgłos za sprawą udanej zbiórki w serwisie Kickstarter na wydanie międzynarodowe. (PAP)
mk/ bk/
Informacja z serwisu PAP Technologie