Cenne i trudne do zdobycia na rynku antykwarycznym eksponaty, w tym grafiki dobranockowych bohaterów autorstwa Bohdana Butenki, czy scenopisy z filmów lalkowych i animowanych, wzbogaciły zbiory jedynego w kraju Muzeum Dobranocek w Rzeszowie.
Jak poinformowała PAP dyrektorka muzeum Katarzyna Lubas nowe nabytki to przedmioty związane z realizacją filmów animowanych dla dzieci. Część z nich została zakupiona przez muzeum, a część podarowana do zbiorów przez twórców i realizatorów filmów animowanych.
Wśród nowych nabytków jest sześć grafik autorstwa znakomitego rysownika Bohdana Butenki, przedstawiających jego najbardziej znane postaci: Gapiszona oraz Gucia i Cezara. Lubas wyjawiła, że muzeum planuje jeszcze w tym roku zakup kolejnych czterech prac tego znanego ilustratora.
W zbiorach muzeum znalazły się także scenopisy z filmów lalkowych reżyserowanych przez Teresę Puchowską-Sturlis: jeden z odcinków serii „Maurycy i Hawranek” – „Echo”; oraz pięć scenopisów z dobranocek serii „Miś Uszatek”: „Okrycie na zimę”, „Strach ma wielkie oczy”, „Tajemnica”, „Zgubione okulary” oraz „Przysługa”.
Muzealna kolekcja wzbogaciła się także o cenne eksponaty podarowane przez autorów. Wśród nich jest kilkanaście celuloidów z dekoracjami z różnych odcinków Reksia, oraz scenopisy - obrazowy i opisowy - z animacji „Reksio terapeuta” oraz „Reksio i jamnik”, które muzeum podarowała reżyserka i animatorka związana ze Studiem Filmów Rysunkowych Halina Filek- Marszałek.
„W ubiegłym tygodniu odwiedził nas Tadeusz Wilkosz, znany twórca filmów lalkowych ze Studia Se-Ma-For w Łodzi, i podarował nam scenopis obrazowy do serialu Miś Colargol pt. +Powrót misia+” – poinformowała Lubas.
Scenopisy trafiły do pracowni konserwatorskiej Muzeum Historii Fotografii w Krakowie i po konserwacji będzie je można oglądać w rzeszowskim Muzeum Dobranocek.
Pierwsze w kraju Muzeum Dobranocek ze zbiorów Wojciecha Jamy w Rzeszowie otwarto w marcu 2009 roku. W muzeum znalazła się kolekcja pamiątek i przedmiotów tematycznie związanych z dobranockami, które prezentowano w telewizji polskiej od lat 60. do 80. XX wieku. Kolekcja liczyła wówczas ponad 2 tys. eksponatów i pochodziła z prywatnych zbiorów Wojciecha Jamy, które rok wcześniej przekazał miastu. Jama był także twórcą i pierwszym dyrektorem muzeum.
Wśród nich znalazły się oryginalne lalki z filmów kukiełkowych produkowanych w Studiu Małych Form Filmowych Se-Ma-For w Łodzi. W muzealnych gablotach można spotkać bohaterów takich animacji jak: „Miś Uszatek”, „Przygody Misia Colargola”, „Mały Pingwin Pik-Pok”, „Maurycy i Hawranek”, „Trzy Misie”, „Kolorowy świat Pacyka”, „Plastusiowy pamiętnik”.
Są też takie skarby, jak emisyjne pacynki, czy jedyny istniejący rękopis oraz maszynopisy scenariuszy pierwszej polskiej dobranocki „Jacek i Agatka”, która swoją premierę w Telewizji Polskiej miała 2 października 1962 roku.
W muzeum prezentowane są także folie z kadrami filmów animowanych, m.in. z Reksia, a także zabawki, przytulanki, puzzle, klocki, figurki, bombki na choinkę, książeczki, kalendarze, czasopisma poświęcone ulubionym bohaterom dobranocek, takich jak: „Jacek i Agatka”, „Żwirek i Muchomorek”, „Gąska Balbinka”, „Bolek i Lolek”, „Piaskowy dziadek”, „Zaczarowany ołówek”, „Krecik”, „Kiwaczek” i „Pszczółka Maja”.
W sali projekcyjnej Muzeum Dobranocek wszyscy zwiedzający mogą uczestniczyć w pokazach filmowych najstarszych polskich dobranocek, takich jak „Jacek i Agatka” czy „Gąska Balbinka”. Oprócz tradycyjnych projekcji można wziąć udział także w pokazie przezroczy albo slajdów na starych projektorach. A z myślą o dorosłych organizowane są wieczorne pokazy filmowe: Dobranocki dla Dorosłych, Dobranocka Nocą. (PAP)
api/ jzi/