Wspólną ofertę niedzielnych wycieczek z Katowic do Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach przygotowały Koleje Śląskie, Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej.
"Srebrny pociąg” ruszy 2 października; ma kursować we wszystkie niedziele października i listopada. Wspólny bilet to nowa oferta wybranych obiektów Szlaku Zabytków Techniki Woj. Śląskiego, do którego należą m.in. kolejka wąskotorowa z Bytomia do Miasteczka Śląskiego oraz Zabytkowa Kopalnia Srebra w Tarnowskich Górach.
Bilet na „Srebrny pociąg” można kupić w Centrum Obsługi Pasażera Kolei Śląskich na dworcu głównym w Katowicach. Na jego podstawie można stamtąd pojechać do Bytomia rozkładowym pociągiem Kolei Śląskich relacji Katowice – Lubliniec (o godz. 11:37), a następnie specjalnym kursem kolejki wąskotorowej (przystanek Bytom Wąskotorowy przed odjazdem to druga możliwość kupienia biletu) do przystanku Tarnowskie Góry Kopalnia Srebra.
Na zwiedzenie kopalni i położonego przy niej Skansenu Maszyn Parowych przewidziano ok. dwie i pół godziny. Bilet upoważnia też do przejazdu powrotną wąskotorówką do Bytomia i dalej, rozkładowym pociągiem Kolei Śląskich do Katowic (o godz. 16:59). Bilet na „Srebrny pociąg” jest dostępny jako normalny i ulgowy; jako wspólna oferta jest tańszy, niż gdyby za przejazdy i zwiedzanie płacić osobno.
Przedstawiciele obsługującego kolejkę Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych akcentują, że współpraca z samorządowym przewoźnikiem i opiekunem cennego, popularnego turystycznie zabytku, to dla nich m.in. sposób na przedłużenie kursowania pociągów poza sezon wakacyjny.
„W składzie wąskotorowego pociągu pojadą wagony częściowo otwarte, a temperatura w kopalni wynosi ok. 10 stopni Celsjusza, dlatego na wyprawę +Srebrnym Pociągiem+ przyda się cieplejszy strój i wygodne obuwie” - przypomniał prezes Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych Kamil Czarnecki.
„Srebrny Pociąg” to kolejna kierowana do turystów inicjatywa, do której przystąpił samorządowy przewoźnik kolejowy woj. śląskiego. Od ub. roku, dzięki współpracy z czeskim przewoźnikiem kolejowym państwowym, niektóre bilety Kolei Śląskich (sieciowy imienny dobowy lub weekendowy) są honorowane na terenie całego Kraju Morawsko-Śląskiego.
Tego lata razem ze spółdzielnią turystyczną „Turysta” oraz urzędem miasta Wisła Koleje Śląskie zaoferowały cykl wycieczek po Beskidach z przewodnikiem w cenie biletu na pociąg (ostatnią wycieczkę do Cieszyna oraz Czeskiego Cieszyna zaplanowano na 15 października).
Od sierpnia na części tras Kolei Śląskich możliwy stał się bezpłatny przewóz rowerów. W wakacje przewoźnik zachęcał też na swoich stronach internetowych do skorzystania z wakacyjnych kursów pociągów wąskotorowych Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe od połowy XIX w. były kluczowym elementem systemu transportowego w okręgu przemysłowym. Setki kilometrów torów, o rozstawie 785 mm, łączyły większość kopalń, hut, fabryk i elektrowni aglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych i półfabrykatów. Dzisiaj pozostałościami tego dziedzictwa opiekują się – przy pomocy samorządów i sponsorów - wolontariusze, członkowie Stowarzyszenia GKW, które m.in. na liczącym ponad 20 km szlaku między Bytomiem a Miasteczkiem Śląskim latem uruchamia turystyczne pociągi weekendowe.
Prezentująca dawne wydobycie srebra Zabytkowa Kopalnia Srebra w Tarnowskich Górach jest ważną częścią kompleksu ubiegającego się o wpis na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Została udostępniona do zwiedzania w 1976 r. Od tego czasu zwiedziło ją ok. 2,5 mln turystów. Szlak turystyczny przebiega 40 m pod ziemią, blisko 300-metrowy fragment trasy trzeba pokonać łodzią. Kilka lat temu w budynku nadszybia uruchomiono multimedialne muzeum.
Utworzony 10 lat temu przez samorząd regionu Szlak Zabytków Techniki skupia 36 najciekawszych obiektów dziedzictwa przemysłowego w woj. śląskim. Poza tarnogórską kopalnią i wąskotorówką SGKW należą do niego m.in. zabrzańskie kopalnia Guido i kompleks Królowa Luiza, tyskie Browarium czy katowickie osiedle Nikiszowiec.
Obchodzące w tym roku 5-lecie funkcjonowania Koleje Śląskie rozpoczęły realizację przewozów pasażerskich 1 października 2011 r. Od tego czasu pociągi spółki przejechały ponad 29 mln km. Obecnie na 11 liniach w regionie przewożą ponad 16 mln pasażerów rocznie.(PAP)
mtb/ drag/