Multimedialna ekspozycja z wieloma efektami specjalnymi powstanie w podziemnej trasie turystycznej w Rzeszowie. Inwestycje na zlecenie samorządu miasta zrealizuje konsorcjum firm z liderem Asseco Data Systems. Wartość podpisanej umowy to blisko 22 mln zł.
Zlokalizowana pod płytą Rynku w Rzeszowie podziemna trasa turystyczna jest położona na trzech kondygnacjach. Składa się z 40 komnat i 25 piwnic, połączonych 15 korytarzami o łącznej długości prawie 500 m. Obecnie trasa nie posiada żadnego wyposażenia multimedialnego.
Jak poinformowała PAP w komunikacie spółka Asseco Data System w ramach projektu „Rzeszowskie piwnice – interaktywna instytucja kultury”, trasa zostanie gruntowanie zmodernizowana. Podziemny obiekt zostanie m.in. wyposażony w sprzęt, który pozwoli widzom na wirtualną „podróż w czasie”. Jak zaznaczyła firma, po zakończeniu inwestycji rzeszowskie piwnice będą drugim, po podziemiach Rynku w Krakowie obiektem tego typu w Polsce.
Zdaniem dyr. ds. rozwoju w obszarze smart city w Asseco Data System Pawła Sokołowskiego, dzięki modernizacji zwiedzający rzeszowskie piwnice będą bohaterami interaktywnej opowieści o historii miasta.
„Efekt iluzji osiągniemy dzięki zastosowaniu rozwiązań świetlnych, dźwiękowych, powietrznych, teatralnych oraz wizualnych przedstawionych zarówno w rzeczywistej, jak i wirtualnej przestrzeni. Przykładowo – oglądając historię wielkiego pożaru miasta z 1681 r., słychać będzie trzask palonego drewna, a specjalne urządzenia rozpylą sztuczny dym” – dodał.
W części nadziemnej obok wejścia do piwnic powstanie skwer kultury. Będzie to miejsce wydarzeń kulturalnych, wyposażone m.in. w posadzką ledową, mobilną scenę i interaktywną studnię z efektami świetlno-dźwiękowymi.
W ocenie rzecznika prasowego prezydenta Rzeszowa Macieja Chłodnickiego po modernizacji trasy miasto zyska najnowocześniejszą instytucję kultury w regionie.
Realizacja przedsięwzięcia potrwa do 30 listopada 2020 r. Projekt będzie sfinansowany m.in. ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Wykonawcą będzie konsorcjum firm Asseco Data Systems (lider), Art FM i New Amsterdam. Asseco będzie odpowiedzialne za opracowanie dokumentacji i wykonanie robót budowlanych koniecznych do realizacji ekspozycji multimedialnych – m.in. systemów elektrycznych, teletechnicznych i nagłośnienia. Stworzy również sieć IT niezbędną do funkcjonowania wystawy oraz dostarczy potrzebne urządzenia techniczne, sprzęt i wyposażenie multimedialne. Partnerzy konsorcjum będą odpowiedzialni za przygotowanie projektu aranżacji, treści multimedialnych i scenariusza wystawy. (PAP)
autor: Wojciech Huk
huk/ je/