Samorząd Rybnika, który w ub. roku przeznaczył blisko 370 tys. zł na promocję miasta w serialu telewizyjnym „Diagnoza”, pozytywnie ocenia osiągnięty dzięki temu efekt wizerunkowy. Wyliczono, że nazwa miasta w kontekście serialu była wymieniana w mediach i internecie prawie 2,5 tys. razy.
„Z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że promocja Rybnika poprzez serial była bardzo dobrą decyzją. Powodzenie, jakim cieszy się ten medyczno-obyczajowy serial, i popularność, jaką osiągnął wśród jego widzów Rybnik, pozwala dziś miastu na sukcesywne +odcinanie kuponów+” – ocenił prezydent Rybnika Piotr Kuczera podczas wtorkowej konferencji prasowej.
Od wtorku, przez kilkanaście kolejnych wtorkowych wieczorów, na antenie stacji TVN będzie można śledzić losy bohaterów drugiego sezonu serialu „Diagnoza”, którego akcja dzieje się w Rybniku - dzięki tzw. city placement, czyli promocji miasta poprzez lokowanie produktu turystycznego.
Jak podał we wtorek Urząd Miasta, koszt promocji Rybnika w jednym sezonie serialu to niecałe 370 tys. zł. Dzięki temu w serialu pojawiają się liczne ujęcia zarówno obiektów, w których toczy się akcja, jak i zdjęcia z lotu ptaka; wielokrotnie pada również nazwa miasta. Serialowi towarzyszy promocja zawiązana z obecnością na ekranie znanych aktorów, którzy np. w wywiadach są pytani o serial i Rybnik.
Z przeprowadzonej analizy wynika, że od 1 kwietnia do 15 grudnia 2017 r. w prasie, internecie i telewizji ukazało się w sumie 2464 informacji poświęconych jednocześnie serialowi „Diagnoza” i Rybnikowi. Szacunkowy ekwiwalent reklamowy tych informacji to 7,3 mln zł.
„W badanym okresie temat właściwie nie znikał z agendy medialnej. Największa intensywność publikacji przypadała na czerwiec i wrzesień 2017 r. Pod względem liczby publikacji wyraźnie dominował przekaz w przestrzeni internetu, co nie odbiega od obecnie obowiązujących standardów, jednak pod względem wartości ekwiwalentu dominowały przekazy prasowe, głównie regionalne” – powiedział naczelnik wydziału promocji Urzędu Miasta w Rybniku Robert Cebula.
„Niemniej to publikacje w tytułach ogólnopolskich zapewniły tak dużą ekwiwalentność w tym segmencie badania. Na szczególną uwagę zasługują tu wysokonakładowe, popularne magazyny telewizyjne oraz tabloidy, które na swoich łamach rekomendowały serial +Diagnoza+ także w kontekście miasta Rybnika” – dodał naczelnik.
Duży zasięg informacji i dotarcie do szerokiego pod względem geograficznym grona odbiorców (w grupie 16-49 lat) zapewniły przede wszystkim publikacje w kanałach Grupy TVN.
„Dzięki obecności w popularnym serialu staliśmy się rozpoznawalni, a to wielka wartość, którą możemy teraz zwielokrotniać choćby w ramach udziału w targach turystycznych. Jestem też spokojny o dalsze losy kręconego w naszym mieście filmu” – powiedział prezydent Kuczera.
Dla fanów serialu miasto przygotowało nawiązujące do filmu gadżety, które można kupić w Punkcie Informacji Miejskiej „Halo!Rybnik”. To m.in. długopisy w formie strzykawek, breloczki ratunkowe, kubki, notatniki czy pendrive’y oznaczone logo „Diagnozy”. Wiosną filmowo-miejskie pamiątki będą uzupełnione o wydany w formie folderu przewodnik po Rybniku, śladami serialowych bohaterów.
W rozpoczynającym się obecnie drugim sezonie serialu nie zabraknie scen w miejscach znanych już z wcześniejszych odcinków – zdjęcia kręcono w szkole przy ul. Cmentarnej, parku tematycznym oraz na terenie filmowego szpitala, czyli rybnickiego Kampusu. Widzowie zobaczą też kilka zakątków, w których do tej pory nie pojawiali się serialowi bohaterowie, jak kopalnia Chwałowice, ulica Kościuszki czy bulwary nad rzeką Nacyną.
Zdjęcia do pierwszych odcinków drugiego sezonu serialu były kręcone na początku stycznia tego roku, a w nagrywanych w Rybniku scenach pojawią się m.in. Maja Ostaszewska, Maciej Zakościelny, Adam Woronowicz, Sonia Bohosiewicz, Aleksandra Konieczna, Tomasz Drabek, Michał Czernecki, Marta Mazurek i Łukasz Simlat. W filmie będzie też więcej gwary, którą aktorzy - Sonia Bohosiewicz i Michał Czernecki szlifowali pod okiem rybniczanina, Mateusza Sebastiana - autora popularnego, prowadzonego po śląsku podróżniczego bloga „Bele kaj”.
Losy filmowych bohaterów pierwszego sezonu serialu „Diagnoza” śledziło co tydzień średnio 2,2 mln widzów. W grudniu ub. roku serial mogli obejrzeć także widzowie ukraińskiej telewizji 1+1. (PAP)
autor: Marek Błoński
edytor: Dorota Skrobisz
mab/ skr/