W Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce w sobotę i niedzielę odbędzie się XIV „Parowozjada”. W tym roku w Paradzie Parowozów weźmie udział osiem zabytkowych maszyn, a motywem przewodnim imprezy będzie 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości.
Kulminacyjnym punktem imprezy będzie Parada Parowozów - w sobotę o godz. 13. Wezmą w niej udział polskie zabytkowe lokomotywy: OKz32-2, TKt48-191, Ty42-107, Ol49-69, Ty42-24, TKh 05353 i słowacka 477.013.
Specjalną atrakcją będzie pokaz odnowionego parowozu towarowego Ty2-911, otoczonego szczególnym sentymentem przez miejscowych kolejarzy - jest to najdłużej, bo od 71 lat, stacjonująca w Chabówce lokomotywa.
W sobotę pociągi retro będą kursowały na trasie Kasina Wielka - Rabka-Zaryte. W niedzielę - do Mszany Dolnej. Tego dnia najmłodsi uczestnicy "Parowozjady" będą mieli okazję przejażdżki w kabinie maszynisty parowozu. Dla najmłodszych fanów kolei przygotowano specjalną strefę zabawy.
Motywem przewodnim imprezy będzie jubileusz 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, dlatego też, w scenerii starej parowozowni, goście będą podziwiać pokazy grup rekonstrukcyjnych. Chętni wcielą się w żołnierzy Legionów Józefa Piłsudskiego i po przejściu procesu rekrutacji wezmą udział w ćwiczeniach wojskowych. Będzie można również skorzystać z usług legionowej poczty polowej.
"Dla PKP CARGO bardzo ważne jest nie tylko prowadzenie działalności gospodarczej, ale także troska o naszą kulturę i dziedzictwo. Mieści się w tym dbanie od wielu lat o tabor, polską tradycję kolejarską i kultywowanie naszej historii narodowej. Dlatego tegoroczna +Parowozjada+ jest częścią obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości" – powiedział Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A., organizatora imprezy.
W trakcie "Parowozjady" będzie można także zobaczyć inne zabytki, gromadzone już od lat 80. ubiegłego wieku - m.in ekspozycję wycofanych z ruchu parowozów, lokomotyw elektrycznych i spalinowych, wagonów, pługów odśnieżnych i drezyn. W bieżącym roku Skansen w Chabówce obchodzi 25-rocznicę istnienia.
Do najcenniejszych lokomotyw w skansenie należą: parowóz przemysłowy, tak zwany "tendrzak" TKb-1479, skonstruowany w 1877 r. w niemieckiej wytwórni Schwartzkopff; jedyny zachowany w Polsce parowóz towarowy Ty37-17, zbudowanym w poznańskich zakładach Cegielskiego w 1938 roku i - także przedwojenny - "tendrzak" Okz32-2, zaprojektowany przez prof. Antoniego Xsiężopolskiego, specjalnie do prowadzenia pociągów osobowych na linii Kraków – Zakopane.
Inną ciekawą maszyną stacjonującą w Chabówce jest Pt31-64, zbudowany w chrzanowskim Fabloku w 1938 r. reprezentujący najliczniejszą i najbardziej udaną serię polskich parowozów pospiesznych, których budowę z niewielkimi modyfikacjami kontynuowano po II wojnie światowej pod oznaczeniem Pt47. Osiągały prędkość maksymalną 110 km na godzinę.
"Parowozjada" co roku przyciąga do Chabówki setki miłośników kolei.(PAP)
autor: Szymon Bafia
szb/ krap/