
Cztery oferty wpłynęły w przetargu na przebudowę Mostu Popielnego na ul. Toruńskiej – poinformowała w piątek (27 czerwca) Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG). Historia obiektu sięga XVII w., a w XIX w. zyskał konstrukcję stalową.
Jak podaje Gedanopedia, pierwszą – drewnianą – konstrukcję mostu wzniesiono w 1643 roku. Nazwę wziął od stojącego tu Dworu Popielnego, w którym składowano i urzędowo sprawdzano jakość i wagę produktów pochodzenia leśnego, takich jak potaż czy wajdaż, niezbędnych między innymi do produkcji szkła, mydła, do bielenia i farbowania tkanin, odgrywających istotną rolę w gdańskim handlu, a także lepiku.
W XIX wieku obiekt zyskał konstrukcję stalową. W czasie II wojny światowej został tylko lekko uszkodzony i do 1948 roku był jedyną przeprawą łączącą centrum miasta z Dolnym Miastem, Przeróbką, Stogami i szosą na Warszawę.
Remont ma się zacząć jeszcze w tym roku i potrwać 18 tygodni od podpisania umowy z wykonawcą. Jak podała DRMG, inwestycja obejmie rozbiórkę nawierzchni jezdni i chodników, wzmocnienie elementów konstrukcji nośnych i przyczółków wraz z naprawą ich powierzchni. Przewidziano również przeprofilowanie skarp. Planowana jest też modernizacja systemu odwodnienia i wymiana balustrad. Ponadto wykonana zostanie nowa nawierzchnia jezdni i chodników.
Na przebudowę mostu miasto ma 3 mln zł. Do przetargu stanęły cztery firmy. Dwie złożyły oferty, które mieszczą się w zakładanym budżecie: Polwar (2,5 mln zł) i Firma Budowlano-Drogowa MTM (2 mln zł). Kolejne dwie przekraczają tę kwotę: Most (3,8 mln zł) i Want (4,2 mln zł).
W czasie robót obiekt będzie zamknięty dla aut, ale piesi będą nadal mogli z niego korzystać.
Konieczność remontu Mostu Popielnego podnosili w marcu gdańscy radni PiS. Ich zdaniem stan przeprawy zagraża mieszkańcom. Ocenili również, że działania miasta w sprawie remontu są opieszałe, podkreślając, że od 2020 r. na moście obowiązuje ruch wahadłowy. (PAP)
anm/drag/