Projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania, w którym wprowadzono nowe przedmioty: edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna, trafił do konsultacji. Rozporządzenie określa jakich przedmiotów, w jakim wymiarze i w której klasie będą się uczyć uczniowie.
Nauczanie przedmiotu edukacja obywatelska (który zastępuje wygaszany przedmiot historia i teraźniejszość) rozpocznie się od roku szkolnego 2025/2026 w klasie II liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkole I stopnia. Od roku szkolnego 2026/2027 w edukacja obywatelska będzie nauczana także w klasie III szkół ponadpodstawowych, a od roku szkolnym 2027/2028 – także w klasie IV technikum.
W klasie II i III liceum ogólnokształcącego edukacja obywatelska ma być realizowana w wymiarze 3 godzin w okresie nauczania, czyli w wymiarze 2 godzin tygodniowo w klasie II i 1 godziny tygodniowo w klasie III. W klasach II–IV technikum edukacja obywatelska ma być także realizowana w wymiarze 3 godzin w okresie nauczania, ale będzie inaczej rozłożona - będzie 1 godzina tygodniowo w każdej klasie. W klasie II i III branżowej szkoły I stopnia edukacja obywatelska ma być realizowana w wymiarze 2 godzin w okresie nauczania, czyli po 1 godzinie tygodniowo w każdej klasie.
Jak podano w uzasadnieniu do projektu wprowadzenie od roku szkolnego 2025/2026 nowego przedmiotu edukacja obywatelska będzie miała wpływ na wymiar etatu nauczycieli uczących przedmiotów: historia i teraźniejszość, historia oraz wiedza o społeczeństwie. Nauczyciele posiadający kwalifikacje do nauczania tych przedmiotów będą mogli nauczać przedmiotu edukacja obywatelska.
Przedmiot edukacja zdrowotna wprowadzony ma być do szkół również od roku szkolnego 2025/2026 w miejsce przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie. W odróżnieniu od WDŻ edukacja zdrowotna ma być przedmiotem obowiązkowym.
Edukacja zdrowotna w szkołach podstawowych ma być realizowana klasach IV–VIII w wymiarze 1 godziny tygodniowo w każdej klasie. W klasach VIII edukacja zdrowotna ma być nauczana nie dłużej niż do końca stycznia danego roku szkolnego, nie przez cały rok szkolny, z uwagi na przeprowadzany w maju egzamin ósmoklasisty.
W liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole I stopnia ma być realizowana w wymiarze 1 godziny tygodniowo w klasach I i II albo klasach II i III albo klasach I i III. Uczniowie, którzy rozpoczęli kształcenie w klasie I liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkole I stopnia w roku szkolnym 2024/2025 mają mieć edukację zdrowotną w klasach II i III.
Nauczyciele posiadający kwalifikacje do nauczania przedmiotów: wychowanie do życia w rodzinie, biologia i wychowanie fizyczne oraz psychologowie będą mogli nauczać przedmiotu edukacja zdrowotna. W uzasadnieniu do projektu podano, że nauczyciele tych przedmiotów będą mieć możliwość uczestniczenia w szkoleniach doskonalących, które będą organizowane przez publiczne placówki doskonalenia nauczycieli. Ponadto, nauczyciele będą mogli również uczestniczyć w kwalifikacyjnych studiach podyplomowych przygotowujących do nauczania przedmiotu edukacja zdrowotna, finansowanych ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.
W projekcie zaproponowano też dodanie w ramowym planie nauczania dla liceum ogólnokształcącego i technikum zajęć z przygotowania do podjęcia służby w policji i Straży Granicznej realizowanych w ramach programu szkolenia w oddziale o profilu mundurowym.
W projekcie zaproponowano także zmiany w ramowym planie nauczania dla technikum w zakresie przedmiotów: filozofia, plastyka, muzyka lub język łaciński i kultura antyczna oraz biznes i zarządzanie, historia, matematyka i informatyka.
Polegają one na przesunięciu wymiaru godzin przedmiotów: historia, matematyka i informatyka co ma zapewnić równomierny podział godzin w poszczególnych klasach technikum w związku z wprowadzeniem nowych przedmiotów edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna.
Zaproponowano też rezygnację z obowiązku realizowania przez uczniów technikum jednego z przedmiotów: filozofia, plastyka, muzyka oraz język łaciński i kultura antyczna w klasie I technikum, przy czym przedmiot ten mógłby być realizowany jako zajęcia edukacyjne w ramach godzin do dyspozycji dyrektora.
Określono też na nowo sposób realizacji godzin przedmiotu biznes i zarządzanie, który będzie realizowany w klasie I i II technikum po 1 godzinie tygodniowo, zamiast dotychczasowej możliwości realizację przedmiotu biznes i zarządzanie w klasie I i II albo tylko w klasie I albo tylko w klasie II w wymiarze 2 godzin tygodniowo.
Projektowana nowelizacja rozporządzenia ma wejść w życie z dniem 1 września 2025 r. (PAP)
dsr/ jann/