
Replika przedwojennego polskiego samolotu RWD-8 została zbudowana w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Jak zapowiadają przedstawiciele placówki, eksponat znajdzie się na nowej wystawie stałej „Z wiatrem i pod wiatr – lotnictwo cywilne”, której otwarcie jest planowane na 24 sierpnia br.
Dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego Tomasz Kosecki poinformował w poniedziałek, że replika legendarnego polskiego górnopłata powstała od podstaw w warsztacie konserwatorskim krakowskiej placówki. Samolot ma oryginalny silnik PZInż. Junior 5800cc: 4-cylindrowy w układzie odwróconym, chłodzony powietrzem.
Wykonana z dbałością o detale replika otrzymała typowe malowanie aeroklubowe oraz oznaczenia zgodne z egzemplarzem, który przed II wojną światową latał w Aeroklubie Krakowskim. W ostatnim etapie montażowym zamontowano drewniane śmigło z metalowymi okuciami, wykonane ręcznie przez specjalistów z Działu Konserwacji Muzealiów Muzeum Lotnictwa Polskiego. Zrekonstruowane zostało również wnętrze kabiny z wiernie odwzorowanymi przyrządami pokładowymi.
Przedstawiciele krakowskiej placówki podkreślili, że choć do czasów obecnych nie zachowała się kompletna dokumentacja konstrukcyjna tego samolotu, dzięki m.in. historycznym zdjęciom, opisom i unikatowym zdolnościom muzealnych konserwatorów jego wygląd jest jak najbardziej zbliżony do autentyku.
Według dyrektora samolot RWD-8 w pełni gotowy do prezentacji dołączy wkrótce do ekspozycji nowej wystawy stałej „Z wiatrem i pod wiatr – lotnictwo cywilne”, której otwarcie zaplanowano na 24 sierpnia br., podczas obchodów Święta Lotnictwa Polskiego.
– Powstanie tej repliki jest nie tylko spełnieniem marzeń pasjonatów lotnictwa, ale także wyrazem uznania dla konstruktorów i pilotów, którzy na trwałe zapisali się w historii polskiego lotnictwa i budowali jego prestiż – podkreślił Kosecki.
RWD-8 powstał w latach 30. XX wieku w zakładach na Okęciu. Jego konstruktorami byli: Stanisław Rogalski, Jerzy Drzewiecki i Leszek Dulęba. Oblatany na początku 1933 r., wygrał konkurs na samolot szkoleniowy dla Wojska Polskiego. Maszyna była podstawowym samolotem szkolnym polskiego lotnictwa wojskowego od 1934 roku, szeroko używanym również w aeroklubach. Łącznie wyprodukowano 600 egzemplarzy w zakładach DWL i PWS.
W czasie wojny obronnej 1939 roku pełnił funkcję samolotu łącznikowego. Mimo licznej produkcji żaden egzemplarz nie przetrwał do naszych czasów.
Zdaniem specjalistów ten typ samolotu miał doskonałe właściwości aerodynamiczne – dowiódł ich szybownik Szczepan Grzeszczyk na specjalnym pokazie: siedząc za sterami RWD-8 ze zdemontowanym śmigłem, został wyholowany na wysokość 600 m, po czym wylądował maszyną niczym szybowcem.
Powstałe w 1963 roku Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego rodzaju. Zbiory liczą ponad 200 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe. W muzeum jest też zbiór książek o lotnictwie, ponad 20 tys. zdjęć oraz kolekcja orderów i odznaczeń licząca ponad 2 tys. eksponatów.
Krakowskie muzeum mieści się w wyjątkowym historycznie miejscu: zajmuje fragmenty dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie. Już w 1892 r. na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej, a po przejęciu go od zaborców w 1918 r. lotnisko stało się pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski. Odbudowane po II wojnie światowej funkcjonowało do 1963 roku.(PAP)
rgr/ miś/