
Budynek warsztatów wagonowych Kolei Warszawsko-Terespolskiej przy ul. Chodakowskiej 100 został wpisany do rejestru zabytków decyzją mazowieckiego wojewódzkiego konserwatora zabytków Marcina Dawidowicza.
W uzasadnieniu decyzji konserwator wskazał, że warsztaty stanowiły zaplecze techniczne dla otwartej w 1866 r. Drogi Żelaznej Warszawsko-Terespolskiej ze stacją początkową na Pradze.
Zabudowania warsztatowe zostały zniszczone w wyniku pożaru w 1899 r., a następnie przeniesione w większości na Pelcowiznę. Hala wzniesiona na początku XX w. w miejscu pierwszych budynków warsztatowych przeznaczona była na bieżące naprawy taboru.
Hala jest jedynym budynkiem powstałym przed 1915 r. spośród budynków zaplecza technicznego stacji Warszawa Wschodnia (dawniej Dworzec Brzeski), który przetrwał działania wojenne z lat 1939-1945 oraz powojenną przebudowę węzła kolejowego.
Budynek wzniesiony na fundamentach skrzydła poprzecznego pierwszego zespołu warsztatów otrzymał formę charakterystyczną dla architektury kolejowej przełomu XIX i XX w.
– Dokumentuje dzieje kolei warszawskich, w tym szczególnie trzeciej linii kolejowej na terenach Królestwa Polskiego, która łączyła Warszawę z Kijowem. Jest również świadectwem historycznego zagospodarowania stacji Terespolskiej (Brzeskiej), na które składały się zniszczone w czasie II wojny światowej parowozownia i budynki warsztatowe – zaznaczył konserwator.
Wyjaśnił, że pomimo przekształceń budynek zachował czytelną formę nadaną na początku XX w. oraz gabaryty i rozwiązania techniczne związane z przebudową w dwudziestoleciu międzywojennym. – Tym samym budynek Warsztatów Wagonowych Kolei Warszawsko-Terespolskiej przy ul. Chodakowskiej 100 w Warszawie jest świadectwem rozwoju i przekształceń myśli technicznej w I połowie XX w. – dodał. (PAP)
mas/ miś/