Projekty kostiumów teatralnych XVIII-wiecznego kostiumologa Leonardo Mariniego oraz kostiumy współczesne m.in. do "Wesela Figara" można zobaczyć na wystawie otwartej we wtorek w Muzeum Teatralnym w Warszawie. Wystawa nosi tytuł "La bella semplicita"
44 akwarele przedstawiające kostiumy baletowe damskie i męskie, nawiązujące do strojów narodowych a także kostiumy pasterzy i wieśniaków autorstwa wybitnego włoskiego projektanta Leonardo Mariniego znalazły się na wystawie w Muzeum Teatralnym. To kostiumy baletowe zaprojektowane przez Mariniego pod koniec XVIII wieku dla Teatro Regio w Turynie
W projektach Mariniego pochodzących ze zbiorów Muzeum Teatralnego są wielobarwne kostiumy Anglików, Szkotów, Hiszpanów czy Holendrów. Są też stroje: polski, czeski, ormiański i tatarski, ale także liczne ubiory pasterzy i wieśniaków. Część z tych projektów strojów można próbować połączyć z określonymi tańcami, np. projekty strojów marsylskich z modnym w XVIII w. francuskim kontredansem, czy projekty kostiumów angielskich i szkockich z żywiołowym angielskim guigiem. Na wystawie znalazły się też projekty strojów szaleńców nawiązujące do tradycji comedii dell'arte i weneckiego karnawału.
44 akwarele przedstawiające kostiumy baletowe damskie i męskie, nawiązujące do strojów narodowych a także kostiumy pasterzy i wieśniaków autorstwa wybitnego włoskiego projektanta Leonardo Mariniego znalazły się na wystawie w Muzeum Teatralnym. To kostiumy baletowe zaprojektowane przez Mariniego pod koniec XVIII w. dla Teatro Regio w Turynie
Leonardo Marini (1737–1806) pracował w Teatro Regio od sezonu 1767/68 do roku 1799. Współpracował z rodziną najsłynniejszych w owym czasie włoskich scenografów, braćmi Galliari. W trakcie swej kariery w Teatro Regio Marini zatrudniany był także na dworze królewskim, gdzie pełnił rozmaite funkcje, przede wszystkim jako malarz i dekorator. Projektował mundury dla sabaudzkiej armii, był profesorem Królewskiej Akademii Malarstwa i Rzeźby, a w 1782 r. został dekoratorem pokojów i gabinetów królewskich. Dekoracje malarskie wykonane przez niego zachowały się m.in. w Castello di Moncalieri, Palazzo Gozzani di Treville w Casale Monferrato, czy Palazzo Barolo w Turynie.
Pośród zachowanych do tej pory prac Mariniego najważniejszy jest, znajdujący się w turyńskich zbiorach album "Abiti antichi di diverse nazioni d’Europa, e d’Asia…", głównie ze względu na wstęp zawierający rozważania na temat formy kostiumu teatralnego. Tekst ten można uznać za swojego rodzaju manifest programowy autora, powiązany z ówczesnymi tendencjami reformatorskimi w teatrze włoskim i francuskim. Marini postulował w nim przede wszystkim odrzucenie wszelkiego rodzaju fantazji i dziwactw oraz pompy, typowej dla barokowej sceny, na rzecz pięknej prostoty – la bella semplicita, stąd tytuł warszawskiej wystawy.
Wystawie towarzyszy pokaz kostiumów i projektów współczesnych artystów: Nicky Shaw do "Wesela Figara" (reż. Keith Warner) w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej i Doroty Kołodyńskiej do sztuki "Umowa, czyli łajdak ukarany" (reż. Jacques Lassalle) w Teatrze Narodowym. Prezentowane są też filmy z obu przedstawień.
Wystawa czynna będzie od 15 maja do końca czerwca 2012 roku w Małych Salach wystawowych Muzeum Teatralnego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. (PAP)
aszw/ abe/