Ponad 200 eksponatów prezentujących szeroką gamę polskich produktów ceramiki użytkowej z lat 50. i 60. XX w. będzie można zobaczyć na wystawie, która w poniedziałek zostanie otwarta w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.
Na ekspozycji "Polski New Look. Ceramika użytkowa lat 50. i 60." będzie można zobaczyć znany serwis do kawy "Dorota" Lubomira Tomaszewskiego czy cieszący się olbrzymią popularnością w tamtych latach komplet "Iza" z zakładów w Chodzieży. Zwiedzając będą mogli również obejrzeć zestaw "Julia" z wałbrzyskiej fabryki porcelany oraz "Kajtek" z zakładów w Pruszkowie.
Pierwsze elementy stylu New Look, którego polskim przykładem może być ceramika użytkowa z lat 50. i 60., pojawiły się na świecie jeszcze przed II wojną światową. Po raz pierwszy tej nazwy użyto w 1947 r. podczas promocji debiutanckiej kolekcji Christiana Diora. Nowy styl w sztuce użytkowej i designie charakteryzował się asymetryczną, biomorficzną formą, mocnym kolorem, drobnym deseniem.
Pokazana zostanie również kolekcja rzeźby kameralnej, czyli tzw. figurki iwupowskie (projektowane przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego). "Miały one zastąpić zdobiące polskie mieszkania kiczowate bibeloty. Figurki miały nowoczesne, uproszczone kształty, przedstawiały głównie ludzi i zwierzęta" - poinformowała PAP rzeczniczka prasowa wrocławskiego Muzeum Narodowego Anna Kowalów.
Na wystawie znalazły się również dekoracyjne talerze, które w latach 50. i 60. XX w. miały być ogólnodostępnym substytutem nowoczesnego malarstwa.
Według kuratorki wrocławskiej wystawy dr Barbary Banaś wcześniejsze ekspozycje poświęcone polskiej ceramice użytkowej z tamtego okresu skupiały się niemal wyłącznie na pokazywaniu dzieł projektantów pracujących dla Instytutu Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie.
"Marginalizowano lub wręcz całkowicie pomijano udział w tworzeniu odwilżowego wzornictwa porcelany plastyków zatrudnionych w Ośrodkach Wzorcujących poszczególnych zakładów" - stwierdziła kuratorka. Wrocławska wystawa pokazuje polską ceramikę użytkowa w szerszym zakresie, ponieważ będzie można zobaczyć wyroby fabryk w Wałbrzychu, Jaworzynie Śląskiej, Chodzieży, Ćmielowie, Bogucicach, Pruszkowie, Tułowicach, Włocławku czy prywatnej katowickiej wytwórni Steatyt.
Pierwsze elementy stylu New Look, którego polskim przykładem może być ceramika użytkowa z lat 50. i 60., pojawiły się na świecie jeszcze przed II wojną światową. Po raz pierwszy tej nazwy użyto w 1947 r. podczas promocji debiutanckiej kolekcji Christiana Diora. Nowy styl w sztuce użytkowej i designie charakteryzował się asymetryczną, biomorficzną formą, mocnym kolorem, drobnym deseniem.
Do Polski nowe tendencje dotarły na krótko przed 1956 r. Istotną rolę w propagowaniu nowego stylu w sztuce użytkowej odegrał Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, założony przez Wandę Telakowską.
Polski New Look to przede wszystkim specyficzne formy dekoracji. Z braku możliwości technicznych stosowano proste wzory i techniki, które pozwalały jednak na uzyskiwanie oryginalnych efektów. Nowoczesne, abstrakcyjne wzory, którymi ozdabiano przedmioty nazywano "pikasami" (od nazwiska Picassa). (PAP)
pdo/ jbr/