Zdjęcia, dyplomy i modele statków składają się m.in. na otwartą w środę w Gdańsku wystawę poświęconą prof. Jerzemu Doerfferowi – nestorowi polskiego okrętownictwa i przemysłu stoczniowego, który kierował m.in. budową „Sołdka” i wymyślił metalowy kuter rybacki.
Wystawa została urządzona w głównej siedzibie Centralnego Muzeum Morskiego na wyspie Ołowianka w Gdańsku. Jak poinformowała PAP specjalistka ds. promocji muzeum Wanda Stompór, jest to ekspozycja stała, funkcjonująca jako swoista izba pamięci poświęcona Doerfferowi, a jej otwarcie zbiega się z 95. rocznicą urodzin inżyniera.
Na wystawie obejrzeć można m.in. archiwalne fotografie przedstawiające profesora, dyplomy, medale oraz odznaczenia, jakimi go uhonorowano. Są tam również podręczniki autorstwa profesora oraz przyrządy miernicze, których używał podczas studiów w Anglii i pracy na Politechnice Gdańskiej. Wśród tych ostatnich znalazł się m.in. suwak logarytmiczny oraz planimetr biegunowy (służy do obliczania powierzchni pola dowolnej figury płaskiej)
Autorom wystawy udało się też pozyskać biurko kreślarskie, przy którym Doerffer pracował na Politechnice Gdańskiej.
Ekspozycję uzupełniają modele kutrów i statków, które konstruował i budował profesor. Widzowie będą mogli zobaczyć m.in. model zaprojektowanego przez Doerffer w latach 1946–47 kutra rybackiego B-368 o pionierskiej w skali światowej konstrukcji ze stalowym kadłubem (kuter był powszechnie używany przez bałtyckich rybaków). Na wystawie umieszczono także model trałowca ORP „Wigry” mającego kadłub wykonany z laminatów: w latach 1981–1994 Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni zbudowała 17 tego typu trałowców zaprojektowanych przez Doerffera.
Prezentowane są też modele jednostek, których budową kierował Doerffer: parowego trawlera B-10, drobnicowca „Kopernik” i rudowęglowca „Sołdek”. Obejrzeć też można model steru otwieranego, nazywanego „sterem Doerffera”, zwiększający manewrowość statku.
Jerzy Doerffer urodził się 21 kwietnia 1918 r. w Wielkiej Łęce, w ówczesnym województwie poznańskim. W kwietniu 1936 r. rozpoczął studia wyższe w Wolnym Mieście Gdańsku na Politechnice Gdańskiej na Wydziale Okrętowo-Lotniczym.
W sierpniu 1939 r. wyjechał na praktykę zagraniczną do Anglii. Tam zastała go wojna. Od stycznia do kwietnia 1940 roku służył w Polskiej Marynarce Wojennej na ORP "Błyskawica". W połowie kwietnia 1940 r. został odkomenderowany na studia na Uniwersytecie w Glasgow (Szkocja), gdzie dwa lata później zdobył dyplom inżyniera budowy okrętów.
W grudniu 1945 r. Jerzy Doerffer powrócił do Polski i rozpoczął pracę na PG oraz w Stoczni nr 1 (dzisiejszej Stoczni Gdańskiej) na stanowisku kierownika Wydziału Budowy Okrętów. Właśnie pełniąc tą funkcję nadzorował m.in. budowę „Sołdka” - pierwszego w powojennej historii Polski statku pełnomorskiego, który wodowano 6 listopada 1948 r. Jednostka pływała pod polską banderą ponad 31 lat. Dziś zacumowana na Motławie nieopodal Żurawia jest już eksponatem muzealnym.
Jak poinformowała Stompór Doerffer samodzielnie bądź zespołowo opracował też ponad pięćdziesiąt patentów polskich i zagranicznych, a wśród nich – obok steru otwieranego, napęd gondolowy i zrzutową kapsułę ratunkową. Profesor był też autorem wielu książek i podręczników akademickich, w tym „Oil Spill Response in Marine Environment” (1993), unikatowej pozycji poświęconej zapobieganiu rozlewom ropy na morzu i technice działania.
We wrześniu 1981 r. prof. Doerffer został wybrany rektorem Politechniki Gdańskiej. Piastował tę funkcję do 30 sierpnia 1984 r. W 1988 r. nadano mu tytuł doktora honoris causa PG: w sumie został on uhonorowany sześcioma takimi tytułami przyznanymi przez uczelnie wyższe z Polski i z zagranicy Profesor zmarł w sierpniu 2006 r. (PAP)
aks/ abe/