Archeologiczne i artystyczne wyobrażenia smoków można oglądać od środy na wystawie czasowej „Dwa oblicza smoka” w Zamku Królewskim na Wawelu. Prezentacja inspirowana legendą o smoku wawelskim konfrontuje pogańskie i chrześcijańskie wizerunki potwora.
Wystawa jest owocem wspólnych badań i pracy archeologa - Beaty Kwiatkowskiej-Kopki i historyka sztuki Agnieszki Janczyk. „Chciałyśmy ukazać temat smoczy jak najpełniej, i chyba nam się udało. Ekspozycja jest swoistą mozaiką wizerunków smoka, poprzez wieki, poprzez religie, dziedziny nauki i sztuki” - wyjaśniła kurator wystawy Agnieszka Janczyk.
W gotycko–renesansowych salach budynku nr 7 autorki scenariusza zainspirowane legendą o smoku wawelskim, spisaną na początku wieku XIII przez Wincentego Kadłubka – starały się połączyć w ekspozycji archeologię oraz sztukę XIX i XX wieku.
Jak podkreślają, choć tytuł wystawy jest wieloznaczny i zachęca do interpretacji na wielu poziomach (historycznym, ikonograficznym i symbolicznym), to jej scenariusz akcentuje dwa odmienne wyobrażenia smoka. W kilku ekspozycyjnych salach konfrontowany jest wizerunek smoka przedstawionego za pomocą archeologicznych eksponatów i potwora widzianego oczami polskich malarzy, bestii występującej w legendach i wierzeniach ludowych z zabawką Zofii Stryjeńskiej, smoka „pogańskiego” i smoka „chrześcijańskiego”.
Wśród malarskich wizerunków smoka z wieków XIX i XX pokazano obrazy wybitnych artystów: Henryka Grunwalda (1904-1958), Konrada Winklera (1882-1962), Witolda Pruszkowskiego (1846-1896) i Mariana Wawrzenieckiego (1863-1943).
Zwiedzający mogą też obejrzeć przestrzenny, wykonany w oparciu o najnowsze pomiary, model wawelskiej Smoczej Jamy wraz z otoczeniem. Specjalnie na potrzeby wystawy powstało zestawienie graficznych przedstawień herbów miast europejskich ze smoczymi wizerunkami, odwołujące się do tradycji miast, których mity założycielskie związane są z motywem smoka.
Wystawę zamykają zdjęcia ze spektaklu szkolnego, wystawionego na wzgórzu wawelskim w 1933 r. oraz współczesne prac dzieci i młodzieży, wykonanych podczas warsztatów „3 x smok”.
Ekspozycja czynna będzie do października 2015 r. Jest ona kolejnym etapem międzynarodowego projektu „Zachować dziedzictwo Smoczej Jamy na Wawelu” zajmującego się badaniem smoczej groty, jej geologicznej formy, ale także znaczenia kulturowego. Projekt jest finansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG 2009-2014 i Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Partnerem projektu jest Norweski Instytut Badań Powietrza NILU. (PAP)
rgr/ pz/