Wystawa Mariusza Hermanowicza pt. „Do czego może służyć fotografia?” pokazana zostanie w Wilnie. Towarzyszy jej prezentacja prac z najnowszego projektu Agnieszki Rayss. Wernisaż obu wystaw odbędzie się we wtorek w wileńskiej Galerii Fotografii Prospekto.
Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Archeologia Fotografii.
Na wystawie Hermanowicza prezentowane będą prace powstałe we wczesnym okresie twórczości, tzw. reporterskim, oraz fotografie pochodzące z czasów, kiedy artysta wykrystalizował swój styl oparty na dokumentalizmie i konceptualizmie. Osobnym obszarem zainteresowań fotografa była historia własnej rodziny i próba jej fotograficznej rekonstrukcji.
"W okresie zainteresowania przeszłością rodzinną szczególnie ważne były dla niego podróże do Wilna - miasta skąd pochodzili jego rodzice. Tam prowadził własne badania dotyczące przeszłości. Interesowała go także wielokulturowa historia miasta i jego architektura. Wystawa +Do czego może służyć fotografia?+ po raz pierwszy pokazywana była w Warszawie w listopadzie 2017 r. Jej wileńska odsłona poszerzona została o wybór zdjęć z cyklu +Wilno, a jednak…+, nad którym Mariusz Hermanowicz pracował w latach 2001-2002" - charakteryzuje wileńską ekspozycję jej kurator Tomasz Ferenc.
Prezentacji blisko 60 prac Mariusza Hermanowicza towarzyszy wystawa Agnieszki Rayss. Jej najnowszy projekt pt. „Gdzie jest ciało” nawiązuje do ostatniego etapu twórczości Hermanowicza. Wystawa Agnieszki Rayss realizowana jest jako część długoterminowego działania pt.: „Żywe archiwa”. W ramach tego projektu Fundacja Archeologia Fotografii zaprasza do współpracy współczesnych twórców, których prace w pewnej mierze korespondują ze zdjęciami z archiwów znajdujących się pod opieką Fundacji.
Mariusz Hermanowicz urodził się 17 grudnia 1950 roku w Olsztynie, w rodzinie repatriowanej z Wilna. Hermanowicze byli jedną z liczniejszych i bardziej znanych rodzin na Wileńszczyźnie. Mariusz Hermanowicz od najmłodszych lat interesował się fotografią. Po ukończeniu Liceum Ogólnokształcącego w Olsztynie, studiował na Wydziale Operatorskim PWSFTviT w Łodzi; dyplom uzyskał w 1974 r.
Stan wojenny zastał Hermanowicza w Paryżu. Powrócił do kraju, jednak kilka miesięcy później zdecydował się na emigrację i ponownie wyjechał do Francji. Pracował jako fotograf; zajmował się m.in. dokumentacją zabytków dla Ministerstwa Kultury we Francji.
Pod koniec lat 90. zajął się również dokumentowaniem przeszłości swojej rodziny na Kresach oraz wykonał serię zdjęć starego Wilna wielkoformatowym aparatem, które złożyły się na jego wystawę "Wilno, a jednak...".
Twórca miał wystawy indywidualne w Polsce oraz we Francji, w Holandii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Zdjęcia Hermanowicza znajdują się w zbiorach Centre Georges Pompidou w Paryżu (seria "Stary Aparat - Le Vieil Appareil"), Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi (kolekcja 76 zdjęć), Fonds régional d'art contemporain Poitou-Charentes (Funduszu Sztuki Regionu Poitou - Charente we Francji) oraz Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Hermanowicz był również rysownikiem i autorem eseju o francuskim fotografie Pierre Gonnord. Artysta zmarł 3 października 2008 roku w domu rodzinnym w Olivet, koło Orleanu, pozostawiając po sobie bogatą i oryginalną spuściznę fotograficzną.
Kuratorem wystawy jest Tomasz Ferenc, współpracę kuratorska sprawują Marta Szymańska i Karolina Puchała-Rojek. Ekspozycja dofinasowana ze środków MKiDN będzie czynna od 11 kwietnia do 5 maja 2018 r. (PAP)
autor: Anna Bernat
abe/ itm/