W środę w Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze zostanie otwarta wystawa czasowa pt. "Ikona – oblicze wiary". Zgromadzone na niej prace pochodzą ze zbiorów zielonogórskiego muzeum, liczących 250 ikon powstałych od końca XVIII w. do początków XX stulecia.
"Znakomita część to typowe ikony malowane na podobraziu drewnianym oraz płótnie. Ale pojawiają się też wśród nich eksponaty wykonane innymi technikami, jak choćby metodą odlewu" - poinformowała PAP rzecznik Muzeum Ziemi Lubuskiej Alicja Błażyńska.
Na wystawie będzie można zobaczyć ponad 200 ikon wyeksponowanych według typów przedstawień.
Pokaz otwierają wizerunki Chrystusa Pantokratora, będące najpopularniejszym motywem sztuki ikonowej, i przedstawienia św. Mikołaja będącego ulubionym i najczęściej wyobrażanym świętych kościoła wschodniego.
W kolejnej przestrzeni będzie można zobaczyć tzw. ikony świąteczne poświęcone głównym wydarzeniom prawosławnego kalendarza. Na uwagę zasługują tu tzw. mineje pełniące rolę ksiąg liturgicznych dla niepiśmiennych z przedstawieniami rzędów świętych i świąt na każdy miesiąc roku.
Największym gabarytowo obiektem w kolekcji jest ikona namalowana na płótnie, płaszczanica z początku XX w. z obrazem Chrystusa w grobie, wystawiana w obrzędach Wielkiego Piątku i Wielkiej Soboty.
Wystawę zamykają egzemplifikacje, darzonej wielkim kultem i szacunkiem na Rusi, Matki Boskiej.
"W sztuce bizantyjskiej ukształtowało się wiele typów ikonograficznych wizerunków maryjnych. Trzy najważniejsze to: Umilenie, Hodegetria i Orantka. W XVIII i XIX w. ceniono przedstawienia Matki Boskiej Pocieszycielki Strapionych, roztaczającej płaszcz opieki nad chorymi i cierpiącymi" - dodała Błażyńska.
Wystawę pt. "Ikona – oblicze wiary" będzie można oglądać w zielonogórskim muzeum od 22 lutego do 30 kwietnia br. Wernisaż odbędzie się w najbliższą środę o godz. 17:00. Wydarzenie uświetni występ chóru Polirytmia działającego przy "Domu Harcerza" w Zielonej Górze.
Rzecznik zaznaczyła, że utworzenie interesującej kolekcji ikon w zielonogórskim muzeum stało się możliwe dzięki blisko ćwierćwiecznej współpracy z Urzędem Celnym, Strażą Graniczną, Policją i Urzędem Skarbowym. Przekazują one do muzeum ikony odbierane ludziom zajmującym się nielegalnym handlem czy przemytem dzieł sztuki i zabytków.
Kurator wystawy Longin Dzieżyc przypomniał, że sztuka ikony wywodzi się z hellenistycznego Wschodu, a najstarsze zachowane przedstawienia pochodzą z V i VI w. Są to najczęściej wyobrażenia malowane techniką enkaustyczną, temperową i olejną, choć znane są także dzieła tworzone w mozaice, metalu, drewnie, marmurze, kości słoniowej czy emalii.
Przed podziałem Kościoła na wschodni i zachodni czcią darzyli je wszyscy chrześcijanie. Po rozłamie, ikona kojarzona jest przed wszystkim z Kościołem prawosławnym.
Twórców ikon obowiązywało bezwzględne przestrzeganie kanonów ikonograficznych – kompozycyjnych i warsztatowych. (PAP)
mmd/ pat/