Instalacja w formie tunelu ze sklejki i stali, łączącego dwa przeciwległe okna Galerii Foksal, to najnowszy projekt artystyczny Mirosława Bałki. Według autora instalacja pn. "Luftzug" ma zwracać uwagę na historię Galerii oraz zachęcać młodych do większej odwagi twórczej.
"Nazwa +LUFTZUG+ (niem. przeciąg) ma znaczenie dosłowne oraz symboliczne. Może oznaczać nie tylko przewiew, ale także zmianę czasu, pokoleń i artystów" - wyjaśnia PAP kurator wystawy Katarzyna Krysiak.
"LUFTZUG" jest powrotem rzeźbiarza, autora filmów eksperymentalnych i rysunków Mirosława Bałki do Galerii Foksal po długiej nieobecności. W trakcie współpracy z Galerią w latach 1990-2000 twórca zaprezentował swoje prace na pięciu wystawach indywidualnych: "April/My body cannot do everything I ask for" (1991), "37,1" (1993), "Pause" (1996), "a,e,i,o,u" (1997), "sza" (1999) oraz kilku wystawach grupowych. Zaliczany jest do grona najbardziej wyrazistych osobowości wśród artystów współpracujących z Galerią.
Poprzez najnowszą pracę Mirosław Bałka pragnie podkreślić swój związek emocjonalny z tym miejscem. Istniejąca od 1966 roku Galeria Foksal była przez lata uważana w środowisku artystycznym za jedną z najważniejszych instytucji kulturalnych w Polsce. Tworzyły ją takie osobistości jak: Zbigniew Gostomski, Tadeusz Kantor, Edward Krasiński, Roman Owidzki, Henryk Stażewski, Wiesław Borowski, Anna Ptaszkowska, Mariusz Tchorek. Od początku swojego działania Galeria jest miejscem niekomercyjnym, którego zadaniem jest wyznaczanie kierunków nowoczesnej sztuki poprzez pełną współpracę z twórcami.
Inspiracją dla powstania instalacji "LUFTZUG" była fotografia pt. "My Was Widzimy" autorstwa Tadeusza Rolke przedstawiająca założycieli Galerii Foksal w oknie. "Zdjęcie pojawiło się w momencie, w którym zacząłem wyjaśniać sobie tę pracę i było dla mnie punktem wyjściowym - wyjaśnia PAP autor instalacji Mirosław Bałka. - Od wielu lat podejmowane są próby pokazywania nowych artystów, głównie młodego pokolenia, a ta fotografia może być doskonałą okazją do zwrócenia uwagi na historię tego miejsca. Zależało mi na postawieniu pytania, jaką funkcję obecnie pełni Galeria i w jakim kierunku zmierza".
Jak podkreśla Bałka, "LUFTZUG" jest także pracą o poszukiwaniu siebie i zachętą dla młodych twórców, by podchodzili do swojej twórczości w sposób bardziej odważny. "Wiele wystaw za bardzo skupia się na atrakcyjności warstwy narracyjnej, a przekaz gdzieś umyka - tłumaczy. - Jesteśmy współcześnie otoczeni przedmiotami pełniącymi tyle różnych funkcji, a ja zdecydowałem się na stworzenie prostego obiektu. Widz może zastanawiać się, co jest po drugiej stronie tunelu, a żeby przejść, trzeba się schylić, przeczołgać. Fakt, że po drugiej stronie nie zobaczymy nic więcej, też jest symboliczny. W końcu po drugiej stronie lustra jesteśmy właśnie my".
Mirosław Bałka (ur. 1958) - absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, kierownik Pracowni Działań Przestrzennych na Wydziale Sztuki Mediów warszawskiej ASP, członek Akademie Der Kunste w Berlinie. Autor pomnika ofiar katastrofy promu "Estonia" w Sztokholmie. Jego dzieła wystawiano m.in. na Biennale w Wenecji (1990, 1993, 2003, 2005, 2013), Biennale w Sydney (1992, 2006), Biennale w Sao Paulo (1998), w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie , Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Narodowym we Wrocławiu.
Wystawa potrwa do 31 października.
dp/ mlu/