20 stycznia br. w galerii Oranżeria Pałacu PAN w Jabłonnie koło Warszawy odbył się wernisaż wystawy obrazów Waldemara „Majora” Fydrycha.
„Malarstwo »Majora« będzie chciało zobaczyć wielu, będą chcieli zobaczyć swojego lidera, będą poszukiwali krasnoludków i powiązań do minionych lat. Będą ciekawi, jak to zrobi” – pisze profesor ASP, dr hab. Zdzisława Ludwiniak, w katalogu do wystawy.
„Wszystko, co robi, co maluje, jest pełne szczerości, jest wytłumaczalne, obrazy są jak swego rodzaju mapy, po których odbywamy podróż, każdy swoją, każdy poczuje swój komfort lub dyskomfort. Inaczej w tej podróży będą się czuli profesjonaliści, inaczej wielbiciele »Majora«, a politycy i przeciwnicy podejdą do obrazów z niepokojem. Obawiając się działania żartu, którym artysta może trafnie w coś uderzyć i może zaboleć” – kontynuuje ekspertka.
Waldemar Fydrych studiował historię i historię sztuki, był przywódcą oraz jednym z organizatorów happenerskiego ruchu Pomarańczowa Alternatywa. W grudniu 1988 r. została ona nagrodzona za swoją działalność przez Andrzeja Wajdę.
W 2012 r. na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie Waldemar Fydrych obronił pracę doktorską – „Happening jako operacja integrująca, uzdrawiająca transformująca sztukę i rzeczywistość”.
Jest autorem libretta do opery „Don Generał” oraz czterech książek, malarzem tworzącym charakterystyczne prace z wizerunkami krasnoludków.
W 2013 r. w książce „Surrealism – 50 Works You Should Know” Brada Fingera został uznany za jednego z wybitnych przedstawicieli surrealizmu w historii tego nurtu. Znalazł się obok takich twórców jak Picasso, Dali, Duchamp i Artaud.