Ponad 300 dzieł sztuki - rzemiosło artystyczne, rzeźby, malarstwo, grafikę i rysunek – można będzie oglądać od niedzieli w Muzeum Narodowym w Gdańsku na wystawie „Grzech. Obrazy grzechu w sztuce europejskiej od XV do początku XX wieku”.
Jak podkreśliła kurator wystawy dr Beata Purc-Stępniak, ekspozycja zaciekawi widzów nie tylko przez pasjonujący temat, ale także przez dobór wysokiej klasy artystycznej zgromadzonych na niej dzieł, pochodzących zarówno z polskich, jak i zagranicznych muzeów.
„Godnym odnotowania jest fakt sprowadzenia przy tej okazji do Gdańska rzadko oglądanej przez polską publiczność kolekcji aż 42 znamienitych dzieł europejskiego malarstwa z Narodowego Muzeum Brukenthala w Sibiu w Rumunii. Wśród obrazów znajdują się prace znanych mistrzów malarstwa niderlandzkiego, flamandzkiego, holenderskiego, włoskiego i niemieckiego” – poinformowała PAP kurator.
Są to płótna pędzla m.in. Albrechta Boutsa, Marinusa van Reymerswaele, Petera Bruegela II, Fransa Floris de Vriendt, Jacoba Jordaensa, Hendricka Goltziusa, Fransa Snydersa, Peetera I Gyselsa, Jana Bronhorsta, Fransa van Mieris, Paula Juvenael, Hansa von Achen, Georga Hinza, Johana Rottenhammera, Jana Carla Lotha, Lorenza Lotto, Cavaliere ďArpino, Alessandro Turchi i Alessandro Magnasco.
„Artyści w prezentowanych dziełach sztuki stawiają m.in. pytania o to, dlaczego zło jest obecne w świecie, skąd się bierze cierpienie oraz jak człowiek zachowuje się w sytuacjach granicznych, w których pojawiają różne dylematy moralne” – mówi kurator wystawy dr Beata Purc-Stępniak.
„Po raz pierwszy mury siedmiogrodzkiego muzeum opuści także perła niderlandzkiego miniatorstwa, słynny brewiarz brukentalski z początku XVI wieku” – podkreśliła Purc-Stępniak.
Na wystawie w Gdańsku zgromadzone zostały także prace tak znanych europejskich malarzy i grafików europejskich jak m.in. Albrecht Duerer, Lucas Cranach, Vredeman de Vries, Rembrandt, Giambattista Tiepolo, Castiglione, Giovanni Benedetto, Hans Rotterhammer, Goya, Munch, Max Klinger i Carl Fredrich Lessing.
Z polskich artystów pokazane zostaną dzieła Jana Matejki, Jacka Malczewskiego, Artura Grottgera, Aleksandra Gierymskiego, Henryka Siemiradzkiego, Józefa Mehoffera, Franciszka Kostrzewskiego, Wojciecha Weissa, Vlastimila Hofmana, Władysława Podkowińskiego, Bruno Schultza, Stanisława Ignacego Witkiewicza i Stanisława Lentza.
„Artyści w prezentowanych dziełach sztuki stawiają m.in. pytania o to, dlaczego zło jest obecne w świecie, skąd się bierze cierpienie oraz jak człowiek zachowuje się w sytuacjach granicznych, w których pojawiają różne dylematy moralne” – dodała kurator wystawy.
Wyjaśniła, że problematyka grzechu była jednym z najczęściej podejmowanych zagadnień w sztuce europejskiej. "Koncepcja wystawy obejmuje spojrzenie na grzech przez pryzmat dwóch religii - judaizmu i chrześcijaństwa oraz trzech wyznań: katolickiego, protestanckiego, prawosławia oraz różnych koncepcji filozoficznych widzianych w historycznej perspektywie" - zaznaczyła.
"Wbrew pozorom grzech nie należy tylko do sfery religijnej człowieka, mimo że w sferze tej przez wiele stuleci próbowano normować jego pojmowanie. Zagadnienie to jest dziś o tyle trudniejsze, że jesteśmy świadkami rozluźnienia norm, rozmycia pojęcia grzechu. Oczyszczamy się z wyobrażeń o nim. Wiele środowisk podważa jego istnienie, odrzuca, zastępując go szeroko pojętą wolnością. To sprawia, że pojęcie +grzech+ znajduje się w kryzysie lub jest wykreślane ze słownika. Niejednokrotnie bywa używane do innych celów niż dawniej, na przykład w reklamie czekolady, bielizny i turystyce" - uważa kurator.
Jej zdaniem, każdy z oglądających ekspozycję znajdzie w niej coś dla siebie.
„W moim przekonaniu najważniejszą częścią wystawy jest pokazanie grzechu w różnych sytuacjach życiowych: we władzy, w polityce, pożądaniu zmysłowym i cielesnym oraz tym, co jest domeną siedmiu grzechów głównych” – oceniła.
Purc-Stępniak podkreśliła zarazem, że wystawa nie rości pretensji do wyjaśnienia mitycznych i historycznych źródeł grzechu i wyczerpania wszystkich zagadnień związanych z tematem.
„Koncentruje się raczej na proporcjonalności grzechu i wolności, pragnie wskazać różne punkty zainteresowania artystów. W historycznym przeglądzie eksponatów stanowi to atut ekspozycji, gdyż na przestrzeni pięciu wieków sposób obrazowania grzechu ulegał przeobrażeniom w związku ze zmianą mentalności, obyczajowości, a także rozumienia człowieka, jego potrzeb i braków” – nadmieniła.
Wystawa „Grzech. Obrazy grzechu w sztuce europejskiej od XV do początku XX wieku” prezentowana będzie w dwóch miejscach: głównej siedzibie Muzeum Narodowego w Gdańsku na ul. Toruńskiej oraz w oddziale w Zielonej Bramie na Długim Targu.
Ekspozycja będzie czynna do 31 stycznia 2016 r. (PAP)
rop/ par/