Wystawa prac "New Religion" (Nowa religia) Damiena Hirsta, jednego z głównych twórców sztuki współczesnej, otwarta zostanie w piątek w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku. To pierwsza indywidualna ekspozycja dzieł tego angielskiego artysty w Polsce.
W salach CSW Łaźnia pokazane zostaną 44 sitodruki, cztery rzeźby oraz instalacja przestrzenna Hirsta. Po raz pierwszy prace te zostały zaprezentowane w 2006 r. w Paul Stolper Gallery w Londynie.
"Damien Hirst jest ikoną sztuki współczesnej; artystą, którego można śmiało stawiać w pierwszym rzędzie obok takich twórców jak np. Jeff Koons" - powiedziała PAP kurator wystawy Anna Szynwelska.
Wyjaśniła, że głównym problemem, który porusza artysta na wystawie "New Religion" są wzajemne relacje między sztuką, nauką i religią w naszym życiu.
"Hirst stawia pytania, na ile te sprawy są ważne w egzystencji człowieka i której z nich jesteśmy bardziej w stanie zawierzyć. Czy we współczesnym świecie bardziej ufamy nauce, czy też może dominujące znaczenie ma wiara i religia? Twórca zastanawia się też, czy w obecnych czasach człowiek nie poszedł zbyt ślepo za dokonaniami medycyny i wynalazkami techniki" - powiedziała Szynwelska.
Zdaniem kurator w pracach Hirsta można dostrzec niepokój, że los współczesnej jednostki został zbytnio "zmechanizowany i sprowadzony do wzorów chemicznych". "Artysta widzi nieustanną walkę medycyny i nauki z religią o duszę człowieka. Jednocześnie wyraża rozczarowanie, że ludzie nie chcą zaufać sztuce i na niej się skupić" - wyjaśniła.
"W swoich pracach Hirst wykorzystuje jednocześnie różne znaki współczesnego świata jak np. wykresy kołowe. W jednym z dzieł w sposób eksperymentalny porównuje biblijnych apostołów do środków farmakologicznych. Każdego z nich symbolizuje inna tabletka, która może się kojarzyć z charakterem danego apostoła" - dodała Szynwelska.
Charakteryzując dorobek artystyczny Hirsta kurator podkreśliła, że często porusza on w swoich dziełach kwestię wpływu religii i sztuki na życie.
"Wyraźna jest też u niego obsesja śmierci. W pracach pojawiają się czaszki jako swoiste memento mori. Artysta rozważa, na ile kruchy jest nasz byt i jakie jest miejsce człowieka we wszechświecie. Ta tematyka ma związek z tym, że Hirst pochodzi z rodziny o mocnych korzeniach chrześcijańskich" - oceniła Szynwelska.
W jej opinii, wiele prac brytyjskiego twórca ma "hipnotyzujący" charakter. "Pozornie jak np. zwierzęta w formalinie na pierwszy rzut mogą się wydawać banalne lub kontrowersyjne, ale przy bezpośrednim zetknięciu emanują mocą i wprawiają w refleksyjny nastrój" - nadmieniła.
Damien Hirst urodził się w 1965 r. w Bristolu, dorastał w Leeds. W 1984 r. przeniósł się do Londynu, gdzie pracował jako robotnik budowlany, po czym rozpoczął studia licencjackie na kierunku sztuk pięknych na Goldsmiths College (1986–1989). Na drugim roku opracował i zorganizował wystawę grupową "Freeze", której był kuratorem. Obecnie uznaje się ją za platformę, dzięki której wybił się nie tylko on, ale i całe pokolenie brytyjskich artystów.
Od końca lat 80. XX w. Hirst eksperymentuje z różnymi środkami wyrazu, jak np. instalacje, rzeźby, obrazy czy rysunki, śledząc skomplikowane związki między sztuką, życiem i śmiercią. Jak sam stwierdził: "Sztuka jest o życiu, tak naprawdę nie może być o niczym innym ... Nie ma nic innego".
Za pomocą takich prac jak kultowy już rekin w formaldehydzie zatytułowany "Fizyczna niemożliwość śmierci w umyśle istoty żyjącej" (1991) czy "Na miłość boską" (2007) – platynowy odlew ludzkiej czaszki, w którym zatopiono 8 601 nieskazitelnych diamentów, Hirst analizuje i poddaje w wątpliwość współczesne systemy przekonań.
Od 1987 r. na całym świecie zorganizowano ponad 80 indywidualnych wystaw Hirsta, a jego prace były pokazywane na ponad 260 wystawach grupowych. Artysta mieszka i tworzy w Gloucester w hrabstwie Devon i Londynie.
Wystawa prac Hirsta odbędzie się w ramach organizowanego przez CSW Łaźnia projektu Art+Science Meeting. Przedsięwzięcie to ma unikalny charakter w skali kraju. Promuje ideę interdyscyplinarności i komplementarności sztuki i nauki. W projekcie Art+Science Meeting, realizowanym od 2011 r., CSW Łaźnia współpracuje z instytucjami naukowymi i edukacyjnymi w Polsce oraz za granicą, m.in. uczelniami (Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański, Akademia Sztuk Pięknych, Akademia Muzyczna), Centrum Nauki Kopernik w Warszawie oraz uniwersytetami w Plymouth i Bremie.
Wystawa "New Religion" będzie czynna do 27 września. Jednym z patronów medialnych ekspozycji jest Polska Agencja Prasowa. (PAP)
rop/ jbr/