Kultura i sztuka po 1989 roku

16.09.2018

Polski koncert na otwarcie festiwalu „Europejskie mosty” w Budapeszcie

Sinfonia Varsovia. 2017 r. Fot. PAP/L. Szymański Sinfonia Varsovia. 2017 r. Fot. PAP/L. Szymański

Koncertem polskiego pianisty Piotra Anderszewskiego i orkiestry Sinfonia Varsovia rozpoczął się w niedzielę festiwal „Europejskie mosty” w Pałacu Sztuk w Budapeszcie. W tym roku bohaterami festiwalu są Polska i państwa bałtyckie.

Do 26 września węgierscy widzowie będą mogli zapoznać się z wybitnymi polskimi muzykami – wykonawcami muzyki klasycznej, jazzowej i folkowej – obejrzeć wystawę poświęconą Ignacemu Paderewskiemu czy film poświęcony Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu, a także zobaczyć przedstawienie poświęcone Witoldowi Gombrowiczowi.

„Anderszewski jest ze strony matki pochodzenia węgierskiego i często gości w naszym kraju, dlatego szczególnie się cieszę, że właśnie on otworzył nasz festiwal” – podkreślił w rozmowie z PAP dyrektor Pałacu Sztuk Csaba Kael.

Zaznaczył, że celem festiwalu jest jak najbardziej wielostronne pokazanie niezwykłego bogactwa kulturalnego krajów będących jego bohaterami. Wyraził przekonanie, że program festiwalu zawiera wiele niespodzianek nawet dla tych, którzy sądzą, że znają Polskę i kraje bałtyckie.

„W historii Europy ważnymi punktami zwrotnymi jest często doświadczenie wolności, dlatego jesteśmy szczególnie dumni, że w centrum naszego festiwalu stoją w 100. rocznicę proklamowania swej niepodległości Polska i kraje bałtyckie” - oznajmił.

Podczas niedzielnego koncertu inauguracyjnego wykonano utwór "Collage sur B-A-C-H" najsłynniejszego żyjącego kompozytora muzyki poważnej z państw bałtyckich, Arvo Paerta, muzykę baletową „Hary Janos” Zoltana Kodalya oraz dwa polskie utwory: IV Symfonię koncertującą Karola Szymanowskiego i Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego.

„Szymanowski to twórca współczesnego idiomu polskiej muzyki narodowej. Jego muzyka akcentuje wątki religijne czy folklorystyczne i przetwarza je w sposób bardzo nowoczesny, jak na ówczesne czasy, w sposób, który podkreśla też przynależność muzyki polskiej do muzyki europejskiej - zachowując autonomię, czyni tę muzykę zrozumiałą wszędzie” – powiedział PAP Łukasz Strusiński z Instytutu Adama Mickiewicza, która to instytucja jest współorganizatorem festiwalu.

Jak podkreślił Strusiński, nieobecnym w programie patronem koncertu był Bela Bartok. Jak powiedział, bezpośrednią inspiracją dla Koncertu na orkiestrę Lutosławskiego był Koncert na orkiestrę Bartoka, a słynny cykl na skrzypce i fortepian „Mity” Szymanowskiego był analizowany przez Bartoka i został wykorzystany w jego sonacie skrzypcowej.

W niedzielę otwarto także wystawę multimedialną w foyer Pałacu Sztuk, poświęconą Ignacemu Paderewskiemu. „To jest szczególne podkreślenie odzyskania przez Polskę niepodległości” – zaznaczył Strusiński.

Na wystawie na kilkudziesięciu monitorach wyświetlane są archiwalne filmy pokazujące artystę i jego epokę. Widać na nich m.in. Paderewskiego wykonującego na koncercie w 1937 r. „Sonatę księżycową” Ludwiga Van Beethovena, owację publiczności, a także ulice tego okresu. Wystawę będzie można obejrzeć do 30 września.

W najbliższych dniach Węgrzy będą mogli też pójść na koncert „4 Fortepiany” w wykonaniu Leszka Możdżera, Marcina Wasilewskiego, Piotra Orzechowskiego i Pawła Kaczmarczyka, posłuchać „Kapeli ze Wsi Warszawa”, a także polskiego i węgierskiego skrzypka Jakuba Jakowicza i Kristofa Baratiego, którzy dokładnie w 100. rocznicę urodzin słynnego polskiego skrzypka Henryka Szerynga 22 września wykonają sonaty Jana Sebastiana Bacha na skrzypce solo.

Zostanie także pokazany film dokumentalny „Please Find – Henryk Mikołaj Górecki” Violety Rotter-Kozery. Na zakończenie festiwalu 26 września zespół barokowy Budapeszteńskiej Orkiestry Festiwalowej zaprezentuje zaś utwory polskich mistrzów muzyki barokowej: Adama Jarzębskiego, Marcina Józefa Żebrowskiego i Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego.

Współorganizatorami festiwalu są Instytut Adama Mickiewicza, Pałac Sztuk i Budapeszteńska Orkiestra Festiwalowa.

Z Budapesztu Małgorzata Wyrzykowska (PAP)

mw/ kar/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL