Publikujemy prawidłowe odpowiedzi w quizie "JAZZMANI, BIGBITOWCY, ROCKMANI. MUZYKA W PRL-U"". Wszystkim uczestnikom naszej zabawy serdecznie dziękujemy. Gratulujemy zwycięzcom!
Kolejka 1
1. Okres stalinowski w Polsce lat 50. - to czas zbrodni, prześladowań, fingowanych procesów politycznych, szykan, represji oraz bezprawnie więzionych ludzi. Postępujący proces sowietyzacji i komunizacji dotyczył również różnych dziedzin kultury i sztuki, także muzyki rozrywkowej. W czasach realnego socjalizmu dominowały pieśni i piosenki o charakterze propagandowym, poruszające tematy najczęściej dotyczące odbudowy i budowy kraju.
Ich autorami byli nie rzadko wybitni kompozytorzy i poeci. Kto był autorem muzyki do tzw. słusznych szlagierów, jak np. „Do roboty!", „Walczyk murarski", „Piosenka mariensztacka" oraz „Zmartwienie maszynisty":
A) Władysław Szpilman
B) Tadeusz Sygietyński
C) Witold Lutosławski
2. Jednym z pierwszych polskich piosenkarzy, przemycających do swojego repertuaru jazzujące i rock and rollowe akcenty, był popularny, Zbigniew Kurtycz. W 1955 r. nagrał utwór „Cicha woda", który stał się mega przebojem. Muzykę do tej piosenki wymyślił kompozytor radziecki podczas II wojny światowej a polski tekst był dziełem znanego poety. Jakiego?
A) Ludwik Jerzy Kern
B) Julian Przyboś
C) Władysław Broniewski
3. Tuż przed polityczną odwilżą w 1956 r. na ekrany polskich kin trafił film „Irena do domu". Była to komedia, która nikogo nie śmieszyła - jak pisał „Express Wieczorny", ale wylansowała za to jeden z największych przebojów połowy lat 50. – walczyka „Karuzela". Kto wykonał tę piosenkę ?
A) Marta Mirska
B) Maria Koterbska
C) Natasza Zylska
Kolejka 2
4. Muzyka jazzowa rozbrzmiewała w powojennej Polsce praktycznie na każdym kroku – na dancingach i w kawiarniach. Tak było do 1948 r., do powstania Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. Jazz zaczął być traktowany jako wykwit imperialistycznej zdegenerowanej kultury i wypierała go muzyka ludowa oraz pieśni masowe. Zszedł wówczas do podziemia, stając się przejawem kultury nieoficjalnej. Tak na dobre, polski jazz wyszedł z katakumb w 1958 r. Kto był twórcą zorganizowanego w Warszawie Jazz Jamboree – pisarz, publicysta i popularyzator tej muzyki?
A) Leopold Tyrmand
B) Jerzy Andrzejewski
C) Jarosław Iwaszkiewicz
5. Rock and roll rodził się w latach panowania jazzu, a w Polsce postalinowskiej ta muzyka była zdaniem ówczesnych decydentów – zgnilizną ze zgniłego Zachodu. Pomimo tego ze składu orkiestry Marynarki Wojennej wyłonił się zespół, który stał się rock and rollową forpocztą w PRL-u. Grupa działała niecały rok i dała zaledwie 39 koncertów. Zadebiutowała pod egidą gdańskiego Jazz – Clubu w niewielkim klubie Rudy Kot – 24 marca 1959 r. Została wymyślona przez Franciszka Walickiego i nosiła nazwę:
A) Rock and Roll
B) Rhythm and Blues
C) Jazz Band Ball
6. W latach 50. zapanowała w PRL-u moda na ludowe zespoły pieśni i tańca. Władze komunistyczne przyznawały im fundamentalną rolę w podtrzymywaniu polskiej tożsamości. W jednym z nich śpiewakiem – solistą był ojciec znanej piosenkarki, Anny Marii, Stanisław Jopek, który zasłynął szczególnie, dzięki przebojowej pieśni „Furman" z tekstem Jerzego Ficowskiego. Kiedy padało ze sceny przesłanie – Polak nie sługa, nie zna co to pany, nie da się okuć przemocą w kajdany”, publiczność w popaździernikowej Polsce przyjmowała Jopka entuzjastycznie. Podobnie reagowała zresztą w czasie stanu wojennego. Jak nazywa się zespół, w którym śpiewak występował ponad 40 lat?
A) Śląsk
B) Warszawa
C) Mazowsze
Kolejka 3
7. W 1962 r. Maryla Rodowicz zakwalifikowała się do finału I Festiwalu Młodych Talentów w Szczecinie. W konkursie jednak nie wystąpiła, wybierając start w Lekkoatletycznych Mistrzostwach Polski Młodzików. W jakiej dyscyplinie zdobyła mistrzowski tytuł?
A) sztafeta 4 x 100 m.
B) skok w dal
C) rzut oszczepem
8. W pierwszej połowie lat 60. polską scenę bigbeatową zdominowały dwa zespoły : Czerwono-Czarni i Niebiesko-Czarni. W 1964 r. tę drugą grupę opuścił Krzysztof Klenczon, który założył z kolegami Pięciolinie. Ta formacja przeobraziła się w styczniu 1965 r. w kolejny big beatowy twór. Na jego plakacie pojawiło się hasło – Drzemy się i śpiewamy najgłośniej w całej Polsce. Ostatecznie, po ingerencji cenzury, zmieniono je na gramy i śpiewamy. O jaki zespół chodzi?
A) Trzy Korony
B) Czerwone Gitary
C) Polanie
9. Zanim Tadeusz Woźniak wylansował przeboje – „Zegarmistrz światła" oraz „Smak i zapach pomarańczy", grał i śpiewał w zespołach big beatowych. W 1966 r. zadebiutował w grupie:
A) Dzikusy
B) Tajfuny
C) Kawalerowie
Kolejka 4
10. W latach 1964-65 Niebiesko-Czarnym towarzyszyła dziewczęca grupa wokalna Błękitne Pończochy. W jej składzie znalazła się m.in.:
A) Helena Majdaniec
B) Ada Rusowicz
C) Karin Stanek
11. Michaj Burano, John Mike Arlow i Steve Luca – to pseudonimy popularnego w latach 60. wokalisty bigbeatowego, który naprawdę nazywa się Wasyl Mihaj. Gdzie się urodził ?
A) Uzbekistan
B) Kazachstan
C) Kirgistan
12. W marcu 1964 r. na ręce władz przekazany został – List 34, protest ludzi kultury, którzy wystąpili przeciw praktykom systemu gomułkowskiego i indoktrynacji ideologicznej kultury. List 34 ukazał się na Zachodzie, w kraju doszło do aresztowań, a władze partyjne, dla zachowania pozorów normalności, zaprosiły do Polski Marlenę Dietrich. W pierwszej części koncertów publiczność rozgrzewali Niebiesko-Czarni. Podczas występu Czesława Niemena, Dietrich zainteresowała się jedną z jego piosenek i zwróciła się o zgodę na jej włączenie do swojego repertuaru. Ten utwór znalazł się na płycie artystki – „Die Neue Marlene". O jaką piosenkę chodzi ?
A) Czy mnie jeszcze pamiętasz
B) Wiem, że nie wrócisz
C) Dziwny jest ten świat
Kolejka 5
13. Jonasz Kofta – wykonawca i autor tekstu piosenki „Pamiętajcie o ogrodach", był współtwórcą studenckiego kabaretu Hybrydy, który przerodził się później w kabaret Pod Egidą. Muzykę do tego utworu, nagrodzonego na festiwalu Opole '66, skomponował:
A) Wojciech Młynarski
B) Jan Pietrzak
C) Włodzimierz Nahorny
14. W 1966 r. ukazała się we Francji pierwsza i ostatnia płyta, nagrana z popularną tam orkiestrą Michela Colombiera. Na krążku znalazła się piosenka „A Varsovie", która później trafiła do polskich słuchaczy pod tytułem „Sen o Warszawie". Autorem tekstu jest znany radiowy dziennikarz:
A) Marek Niedźwiecki
B) Marek Gaszyński
C) Piotr Kaczkowski
15. Naprawdę nazywa się Wojciech Kędziora. Śpiewał w Chórze Stuligrosza i z jazzową orkiestrą Zygmunta Wicharego. Jeszcze w szkole występował pod pseudonimem Poznański, a w 1964 r. jako solista Niebiesko-Czarnych znany był już jako:
A) Toni Keczer
B) Wojciech Korda
C) Jacek Lech
Kolejka 6
16. Najważniejszym wydarzeniem muzycznym w PRL były dwa występy The Rolling Stones w Sali Kongresowej w1967 r. Poprzedziły je pisma oficjalne i dyskusje na najwyższych szczeblach partyjno – rządowych. 13 kwietnia podczas próby, gitarzysta Brian Jones spalił kabel do organów, a koncert uratował Ryszard Poznakowski, klawiszowiec polskiego zespołu, który otwierał koncerty The Rolling Stones. Co to był za zespół?
A) Czerwono-Czarni
B) Blackout
C) Niebiesko-Czarni
17. Z końcem lat 60. skończył się złoty okres w historii Czerwono-Czarnych. Odchodziły gwiazdy – Karin Stanek, Toni Keczer, Kasia Sobczyk i Henryk Fabian. Więzi między zespołem a wokalistami rozluźniły się, gdy grupa poświęciła się wielkiemu projektowi. Co to było?
A) śpiewogra „Na szkle malowane"
B) msza beatowa „Pan przyjacielem moim"
C) musical „Kolęda Nocka"
18. Wiersz Juliana Tuwima „Wspomnienie" zdobył wielką sławę dzięki Niemenowi, który umieścił tę piosenkę na swojej debiutanckiej płycie „Dziwny jest ten świat" z 1967 r. Kto jest autorem muzyki do tego utworu?
A) Marek Sart
B) Czesław Niemen
C) Katarzyna Gartner
Kolejka 7
19. W popularnych w latach 60. warszawskich zespołach big beatowych - Chochoły i Pesymiści – na gitarze grał znany później dziennikarz i prezenter telewizyjny:
A) Tadeusz Sznuk
B) Andrzej Turski
C) Andrzej Bober
20. Tadeusz Nalepa, legenda polskiego bluesa i rocka, w swojej długiej i bogatej karierze współpracował z czołowymi jazzmenami . Debiutancki album grupy Breakout – „Na drugim brzegu tęczy" nagrał z udziałem wybitnego saksofonisty:
A) Zbigniew Namysłowski
B) Włodzimierz Nahorny
C) Tomasz Szukalski
21. Na początku lat 60. zarówno grupy big beatowe, jak i zespoły jazzowe narażone były na ataki prasy . Po koncercie Niebiesko-Czarnych i Jana Walaska ukazała się recenzja w dwutygodniku instruktorów harcerskich Drużyna. Czytamy w niej m.in. – Jeśli zwierzęce się wyżycie jest konieczne dla dzisiejszej młodzieży, to z daleka od siedzib ludzkich trzeba organizować jej rezerwat , w którym w takt płyty mogłaby się kiwać, jak małpy. Kim w zespole był Jan Walasek?
A) wokalista
B) saksofonista
C) tancerz
Kolejka 8
22. Stanisław Grzesiuk był na przełomie lat 50. i 60. najważniejszym popularyzatorem i zbieraczem warszawskiego folkloru. Śpiewał też piosenki wojenne, okupacyjne i powstańcze. Był także duchowym przywódcą powojennych orkiestr podwórkowych. Jedna z nich wydała sześć płyt z utworami, wykonywanymi wcześniej przez Grzesiuka a założyło ją w 1968 r. czterech dwudziestokilkulatków. Co to była za orkiestra?
A) Kapela Czerniakowska
B) Orkiestra z Chmielnej
C) Kapela Warszawska
23. Po wybuchu strajku w Stoczni Gdańskiej w grudniu 1970 r. i zamieszkach, podczas których zginęło 45 osób, 20 grudnia VII plenum KC wybrało na pierwszego sekretarza, Edwarda Gierka. Przesilenie 1970 r., poza aspektem politycznym, było również czasem przełomu w kategoriach muzycznych i estradowych. To wtedy wydane zostały przełomowe dla polskiego rocka płyty – „Na drugim brzegu tęczy" grupy Breakout oraz album Czesława Niemena z monumentalnym utworem „Bema pamięci żałobny rapsod". Jaka grupa firmowała to wydawnictwo?
A) Niemen Aerolit
B) Niemen Enigmatic
C) Niemen i Akwarele
24. Pierwsza polska rock – opera nagrana została w 1971 r. przez Niebiesko-Czarnych do tekstów Grzegorza Walczaka. Jej premiera sceniczna odbyła się dwa lata później w Teatrze Muzycznym w Gdyni. Jaki był jej tytuł?
A) Naga
B) Krzyżacy
C) Mrowisko
Kolejka 9
25. Jednym z większych przebojów lat 70. była kompozycja Jana Ptaszyna Wróblewskiego „Kolega maj" w wykonaniu Ewy Bem. Tekst powstał po informacji w gazetach o tym, że księżniczka Anna spadła z konia. Jego autorką była:
A) Wanda Chotomska
B) Agnieszka Osiecka
C) Magda Czapińska
26. Na przełomie lat 50. i 60. , ale i dekadę później, polska muzyka big beatowa i rockowa była celem ataków prasowych, mówiących wręcz o zagrożeniu systemowym, dywersji ideologicznej oraz działaniu antysocjalistycznym. W 1971 r. w Zarzewiu jeden ze znanych krytyków muzycznych napisał m.in. – To są zbrodnicze instytucje, te giełdy, listy przebojów, studia piosenkarskie i cały ten kram biznesu, jaki narósł wokół piosenek. Kto napisał te słowa ?
A) Jerzy Waldorff
B) Roman Waschko
C) Andrzej Ibis Wróblewski
27. Na Krajowym Festiwalu Polskiej Piosenki Opole ’70, Łucja Prus zdobyła nagrodę dziennikarzy za wykonanie utworu „W żółtych płomieniach liści“. Wykonała tę piosenkę z towarzyszeniem popularnego zespołu beatowego. Jaki to zespół?
A) Trubadurzy
B) No To Co
C) Skaldowie
Kolejka 10
28. Krzysztof Klenczon, nazywany w latach 60. polskim Lennonem, miał naturę wiecznego tułacza i wędrowca. Tęsknił do morskich podróży. Piosenka szantowa „Port" znalazła się na debiutanckiej płycie Klenczona i Trzech Koron z 1972 r. Kto napisał tekst do tego utworu?
A) Halina Stefanowska
B) Janusz Kondratowicz
C) Krzysztof Dzikowski
29. Najpopularniejsza na świecie polska piosenkarka, Basia Trzetrzelewska, śpiewała w pierwszym składzie Perfectu, jeszcze pod nazwą Perfect Super Show And Disco Band. W zespole tym występowała w latach 1978-1980. Wcześniej była członkinią dziewczęcej grupy wokalnej. Jakiej?
A) Filipinki
B) Alibabki
C) Pro Contra
30. W czerwcu 1976 r. doszło w PRL-u do fali strajków i protestów po ogłoszeniu przez rząd Piotra Jaroszewicza wprowadzenia drastycznych podwyżek na artykuły konsumpcyjne. Po dramatycznych wydarzeniach w Radomiu, Płocku i Ursusie doszło do licznych aresztowań, a we wrześniu 1976 r. powstał Komitet Obrony Robotników – KOR. Napięta sytuacja w kraju nie zakłóciła bujnego życia festiwalowego, a w mediach królowała muzyka lekka, łatwa i przyjemna. W 1977 r. zdjęto z anteny na kilkanaście miesięcy Kabaret Olgi Lipińskiej, ale nowy program „Narodziny gwiazdy" pokazał kabaret Tey. W tym samym roku powstał Okolicznościowo – Rozrywkowy Syndykat Wały Jagiellońskie. Kto powołał go do życia?
A) Piotr Bukartyk
B) Rudi Schuberth
C) Piotr Bałtroczyk
Kolejka 11
31. Antymos Apostolis jest jednym z najlepszych gitarzystów rockowych i jazzowych. W latach 70. grał m.in. z grupą SBB i Czesławem Niemenem a w 1989 r. wyjechał na stałe do Grecji. Gdzie urodził się ten polski artysta greckiego pochodzenia?
A) na Korfu
B) w Siemianowicach
C) w Atenach
32. Zespół Oddział Zamknięty powstał w 1979 r. w Warszawie a w jego pierwszym składzie znaleźli się m.in. – basista Paweł Mścisławski i perkusista Jarosław Szlagowski. Trzy lata później ci muzycy wzmocnili skład innej popularnej w latach 80. grupy. Jakiej?
A) Maanam
B) Lady Pank
C) Budka Suflera
33. Ten znakomity gitarzysta urodził się w Zgłobieniu pod Rzeszowem, w szkole muzycznej poznał grę na klarnecie, skrzypcach i kontrabasie, grywał w restauracjach i z orkiestrą symfoniczną, śpiewał rock and rolle i piosenki harcerskie, a w latach 70. nagrał ze swoim zespołem płyty – „Karate" i „Ogień". Kto?
A) Jan Borysewicz
B) Grzegorz Skawiński
C) Tadeusz Nalepa
Kolejka 12
34. Początki festiwalu rockowego w Jarocinie sięgają 1970 r. Do 1979 r. nosił on nazwę – Wielkopolskie Rytmy Młodych. Przez kolejne trzy lata jarocińska impreza odbywała się pod jeszcze innym szyldem. Jakim?
A) Festiwal Muzyków Rockowych
B) Ogólnopolski Festiwal Muzyki Młodej Generacji
C) Jarocin PRL Festiwal
35. Anna Szmeterling – to prawdziwe nazwisko popularnej polskiej piosenkarki, która w 1968 r. dostała wyróżnienie na Festiwalu Piosenki Studenckiej w Krakowie. Była solistką grupy Waganci, została laureatką nagrody publiczności na Festiwalu Opole ’74. O kogo chodzi?
A) Anna Jantar
B) Zdzisława Sośnicka
C) Halina Frąckowiak
36. Maria Czubaszek jest autorką tekstów wielu przebojów m.in. dla Ewy Bem, Ryszarda Rynkowskiego, Krystyny Prońko i Grażyny Łobaszewskiej. W życiu prywatnym jest żoną znanego pianisty i organisty. Kogo?
A) Krzysztof Sadowski
B) Wojciech Karolak
C) Andrzej Zieliński
Kolejka 13
37. Stowarzyszenie Popierania Prawdziwej Twórczości Chałturnik – to w latach 70. jeden z najpopularniejszych zespołów instrumentalnych, złożony z czołowych polskich muzyków, prezentujących utwory pełne humoru i aranżacyjnych gagów. Kto dowodził tą grupą?
A) Andrzej Rosiewicz
B) Jan Ptaszyn Wróblewski
C) Michał Urbaniak
38. Naprawdę nazywa się Izabela Schuetz, a pierwszy sukces piosenkarski odniosła w roli członkini chóru na Festiwalu Pieśni Sakralnej Sacrosong w Chorzowie w 1971 r. Otrzymała wówczas nagrodę im. Maksymiliana Kolbe z rąk Karola Wojtyły, późniejszego papieża Jana Pawła II. Ta piosenkarka znana jest jako:
A) Izabela Skrybant – Dziewiątkowska
B) Izabela Trojanowska
C) Iza Lach
39. Liderem punkowo-folkowego zespołu De Press jest od 1980 r. Andrzej Dziubek. Jego kompozycje inspirowane są góralskim folklorem a sam artysta pochodzi z:
A) Zakopane
B) Jabłonka na Orawie
C) Istebna
Kolejka 14
40. „Za ostatni grosz" – to piąty album Budki Suflera, wydany w 1982 r. Piosenka tytułowa trafiła do publiczności w sytuacji szczególnej dla naszego kraju. Miała być numerem jeden na nowej, telewizyjnej liście przebojów. Pech chciał, że emisję programu wyznaczono na 13 grudnia. Już w czasie stanu wojennego lansujący utwór prezenter dostał rugę za brak czujności dziennikarskiej. Sam tytuł przeboju był kontrowersyjny, a do tego okładka – surowa, tekturowa, ze złotówką na pierwszym planie. W Budce Suflera śpiewało kilku wokalistów. A kto był wokalistą na płycie „Za ostatni grosz"?
A) Krzysztof Cugowski
B) Romuald Czystaw
C) Felicjan Andrzejczak
41. Odkryciem i rewelacją Festiwalu w Jarocinie w 1980 r. była grupa Dżem. Jej wokalista, Ryszard Riedel, jeszcze przed koncertem finałowym otrzymał propozycję przejścia do innego, bardziej popularnego zespołu. Do jakiego?
A) Perfect
B) Lady Pank
C) Kombi
42. Dekretem Rady Ministrów z 5 lipca 1946 r. powołany został Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk. Zwany popularnie cenzurą, polskiej muzyce rozrywkowej towarzyszył od zarania PRL-u. Aktywnością wykazywał się także w okresie rockowego boomu w latach 80. Podczas Festiwalu w Jarocinie w 1983 r. po raz pierwszy nakazano wykonawcom składanie tekstów do ocenzurowania. Do konkursu zgłosiło się wówczas ponad 300 grup a w finale zwyciężyła formacja z wokalistą, Pawłem Kukizem. Co to był za zespół?
A) AYA RL
B) Piersi
C) Hak
Kolejka 15
43. Największy przebój grupy Perfect a jednocześnie prawdziwy hymn polskiego rocka, to „Autobiografia“, dzieło Zbigniewa Hołdysa i Bogdana Olewicza. Kogo jeszcze miał na myśli autor tekstu w tym fragmencie utworu:
- Było nas trzech
w każdym z nas inna krew
ale jeden przyświecał nam cel
za kilka lat mieć u stóp cały świat
wszystkiego w bród…
A) Andrzej Mogielnicki
B) Marek Dutkiewicz
C) Jacek Skubikowski
44. Powstała w 1983 r. bytomska grupa Ryczące Dwudziestki koncertowała w wielu krajach świata i jest laureatką licznych nagród na festiwalach. Jest to zespół grający i śpiewający:
A) szanty
B) country
C) folk
45. Jeden z popularnych polskich aktorów nagrał w 1984 r. płytę Franek Kimono z muzyką i tekstami Andrzeja Korzyńskiego. Pastisz przebojowych piosenek w stylu disco, zawartych na tym krążku, był dziełem:
A) Marek Kondrat
B) Piotr Fronczewski
C) Wiktor Zborowski
Kolejka 16
46. W teledysku do piosenki „Black and White" grupy Kombi z 1985 r., w roli pana młodego wystąpił Jacek Chmielnik. Video – clip zrealizował znany reżyser filmowy. Kto?
A) Jacek Bromski
B) Radosław Piwowarski
C) Juliusz Machulski
47. Nazwa powstałego w 1987 r. rockowego zespołu IRA z Radomia nawiązuje do:
A) skrótu od imienia Irena
B) łacińskiego słowa „Gniew"
C) Irlandzkiej Armii Republikańskiej
48. Zespół Vader z Olsztyna powstał w połowie lat 80. i jako pierwsza grupa z Polski poważnie zaistniała na scenie międzynarodowej, zdobywając fanów na całym świecie. Jaką muzykę wykonywał Vader?
A) thrash/death metal
B) rock alternatywny
C) reggae
Kolejka 17
49. W pierwszej połowie lat 80. najpopularniejszym polskim klawiszowcem był Marek Biliński. Kilka lat spędził w Kuwejcie, gdzie tworzył pod wpływem muzyki arabskiej, komponował również muzykę filmową i teatralną. W jakim grał zespole przed rozpoczęciem kariery solowej?
A) Klincz
B) Turbo
C) Bank
50. Przebojem 1982 r. był utrzymany w konwencji pastiszu punkowy utwór „Dentysta – sadysta", debiutującej grupy Różowe Czuby. Pod tym szyldem ukrywała się popularna piosenkarka. Kto?
A) Urszula Sipińska
B) Maryla Rodowicz
C) Halina Frąckowiak
51. W 1986 r. rozpadł się zespół Republika, a muzycy tej grupy, poza Grzegorzem Ciechowskim, powołali do życia formację Opera. Jej wokalistą był przez jakiś czas:
A) Robert Gawliński
B) Krzysztof Jary Jaryczewski
C) Robert Janowski
Kolejka 18
52. Podczas Festiwalu Muzyków Rockowych – Jarocin’86, telewizja BBC kręciła film o polskim rocku. W obrazie tym muzyk znany jako „Guma" wypowiedział słynne i cytowane po latach zdanie –My nam is Paul, będę mówił po polsku. Jeżeli mam mówić dalej, to musicie mi dać samochód i ja się muszę nim przejechać. „Guma" był wówczas i jest nadal liderem grupy:
A) Pabieda
B) Moskwa
C) Milion Bułgarów
53. Miesiące poprzedzające wprowadzenie w Polsce stanu wojennego 13 grudnia 1981 r. – to prawdziwa eksplozja rocka i wysyp zespołów, grających zarówno rock mainstreamowy, jak i punkowych oraz nowofalowych. Jedna z ważniejszych punkowych kapel występowała z hasłem Diabeł stworzył armię, a Bóg dezertera. Wcześniej Dezerter posługiwał się inną nazwą, ale na skutek częstych ingerencji cenzury oraz braku propozycji koncertowych, musiał z niej zrezygnować. Jaka to była nazwa?
A) Bielizna Goeringa
B) Blitzkrieg
C) SS-20
54. Przebój grupy Kombi – „Przytul mnie" doczekał się trzech wersji – z parlandem Grzegorza Skawińskiego, instrumentalnej oraz z partią wokalną znanej piosenkarki. Której?
A) Urszuli
B) Maryli Rodowicz
C) Beaty Kozidrak
Kolejka 19
55. Ta znana wokalistka zanim rozpoczęła karierę solową często gościła na płytach innych wykonawców. I tak, w 1986 r. nagrała z grupą Tilt piosenkę „Mówię ci, że…”. O kogo chodzi?
A) Izabela Trojanowska
B) Kayah
C) Urszula
56. Na Liście Przebojów Programu 3 zamiast piosenek pewnego zespołu pojawiały się charakterystyczne werble z jednej z jego piosenki. Zespół został objęty m.in. zakazem grania w stacjach radiowych po tym, jak odmówił występu na zjeździe młodzieży komunistycznej w Pałacu Kultury w 1984 r. O jakim zespole mowa?
A) Lombard
B) Republika
C) Maanam
57. Ten zespół powstał w 1988 r. w Ostrowie Wielkopolskim, ale wywodzi się z łódzkiego odłamu happeningowego ruchu Pomarańczowej Alternatywy. Swoim orężem uczynił absurdalny żart, kpinę i drwinę, a na okładce swojej pierwszej płyty umieścił podobiznę Włodzimierza Lenina z punkowym irokezem. Co to za grupa?
A) Piersi
B) Big Cyc
C) Formacja Nieżywych Schabuff
Kolejka 20
58. Kult – jeden z najważniejszych i najpopularniejszych polskich zespołów rockowych powstał w Warszawie w 1982 r. Wcześniej, wokalista tej grupy, Kazik Staszewski, był członkiem innej, mniej znanej formacji. Jakiej?
A) Kazik Na Żywo
B) Poland
C) Kazik
59. Zygmunt Muniek Staszczyk, lider grupy T. Love, jest autorem wielu przebojów, m.in. słynnej „Warszawy". Kiedyś muzyk punkowej kapeli Opozycja, studiował polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim a jego praca magisterska poświęcona była… T. Love. Skąd pochodzi Staszczyk?
A) Częstochowa
B) Warszawa
C) Katowice
60. „ Nie pytaj mnie, dlaczego jestem z nią
Nie pytaj mnie, dlaczego z inną nie
Nie pytaj mnie, dlaczego myślę że
Że nie ma dla mnie innych miejsc..”
– to fragment jednego z piękniejszych tekstów w polskiej muzyce rockowej. Autorem utworu „Nie pytaj o Polskę" jest Grzegorz Ciechowski a premierowo znalazł się on na płycie:
A) Republiki
B) Obywatela G.C.
C) Grzegorza z Ciechowa