Wspólna praca zespołów WWAA Pracownia Projektowa Marcin Mostafa i Platige Image Sp. z.o.o. (Polska) zwyciężyła w konkursie na koncepcję wystawy stałej Muzeum Historii Polski. "Funkcjonalność połączono z walorami plastycznymi" - uzasadniło decyzję jury.
Wystawa ma przedstawiać najważniejsze wątki polskiej historii ze szczególnym uwzględnieniem walki o niepodległość. Ekspozycja miałaby znaleźć się w przyszłym gmachu muzeum, które powstanie w pobliżu Placu na Rozdrożu nad Trasą Łazienkowską w Warszawie.
Wystawa ma przedstawiać najważniejsze wątki polskiej historii ze szczególnym uwzględnieniem walki o niepodległość. Ekspozycja miałaby znaleźć się w przyszłym gmachu muzeum, które powstanie w pobliżu Placu na Rozdrożu nad Trasą Łazienkowską w Warszawie.
Przewodniczący sądu konkursowego prof. Andrzej Rottermund uzasadniając we wtorek decyzję jury konkursu podkreślił, że zwycięską pracę cechuje oryginalność interpretacji założeń programowych ekspozycji. Jak dodał, funkcjonalność wystawy została w ciekawy sposób połączona z walorami artystycznymi, a poszczególne, kolejno prezentowane epoki historyczne, zostały przedstawione w wyodrębnionych, ale nie odseparowanych przestrzeniach.
"Każda z nich cechuje się własnym charakterem, unikając monotonii. Na pochwałę w szczególności zasługuje panoramiczna przestrzeń +Wolne elekcje+, tworząca ramy dla teatru wyobraźni. Wystawa operuje światłem rozbudzając emocje i tworząc nastrój, nie przytłacza też widza nadmiarem detali" - mówił Rottermund.
Członek jury konkursu, wybitny scenograf Allan Starski w rozmowie z PAP zwrócił uwagę, że pomysł na Muzeum Historii Polski polega właśnie na tym, aby jego wnętrze było współczesne, nowoczesne. "Chcemy, aby zainteresowało swoim systemem prezentacji wystawy, zaintrygowało. Szukaliśmy projektu, który da możliwość prezentacji jak największej ilości zbiorów, ale też, aby samo wnętrze było czymś nowym i ciekawym" - powiedział Starski.
Jury wyłaniając zwycięzcę konkursu było jednogłośne. "To, że nasze oceny estetyczne i funkcjonalne się zgodziły, daje komfort i spokój. Każdy z nas miał oczywiście trochę inne spojrzenie - ja bardziej patrzyłem na stronę projektową, historycy sztuki na czytelność ekspozycji, opowiedzenie historii. Jeśli nasze opinie się zgodziły, tym lepiej" - ocenił Starski. Zdobywcy I nagrody otrzymają 250 tys. zł.
II nagrodę w konkursie (100 tys. zł) uzyskała praca stworzona przez: Studio Projektowe Piotr Govenlock i Bulanda, Mucha - Architekci Sp. z.o.o. (Polska). III nagrodę (50 tys. zł) przyznano belgijskiemu zespołowi Tempora S.A.
Obecny na wtorkowej uroczystości minister kultury Bogdan Zdrojewski podkreślił, że cieszą go inwestycje realizowane w Warszawie, m.in. rewitalizacja zespołu pałacowego w Wilanowie, budowa gmachu Muzeum Historii Żydów Polskich czy tworzenie Muzeum Warszawskiej Pragi. "Ważne, aby wszystkie te przedsięwzięcia posiadały znaczącą, istotną jakość" - podkreślił minister. W jego opinii są to realizacje, które budują nadzieję na prawdziwą zmianę w przestrzeni publicznej, w obszarach, które wiążą się z historią.
"Brakuje jedynie dwóch przedsięwzięć, które nie rozpoczęły się jeszcze - to Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Muzeum Historii Polski" - zwrócił uwagę Zdrojewski.
Przewodniczący sądu konkursowego prof. Andrzej Rottermund uzasadniając we wtorek decyzję jury konkursu podkreślił, że zwycięską pracę cechuje oryginalność interpretacji założeń programowych ekspozycji. Jak dodał, funkcjonalność wystawy została w ciekawy sposób połączona z walorami artystycznymi, a poszczególne, kolejno prezentowane epoki historyczne, zostały przedstawione w wyodrębnionych, ale nie odseparowanych przestrzeniach.
Według ministra, aby rozpoczęła się budowa Muzeum Historii Polski, musi zostać spełnionych kilka warunków. Jednym z nich jest - jak mówił minister - zapewnienie środków unijnych, które pozwolą na realizację projektu architektonicznego i rozpoczęcie budowy gmachu muzeum.
Szef Muzeum Historii Polski Robert Kostro podkreślił z kolei, że wybrany we wtorek projekt wymaga jeszcze dopracowania i dyskusji nad nim. "Wypracowanie ostatecznego kształtu wystawy wymaga bardzo ścisłej współpracy zespołu historyków i zespołu plastyków, którzy zwyciężyli w dzisiejszym konkursie" - zauważył.
Jak ocenił Kostro, konkurs był trudny. "Niektóre zespoły ze względu na rozmiar i zakres założeń wystawy wycofały się - tym bardziej należy się szacunek tym, którzy zrealizowali swoje prace, zgłosili je i przedstawili" - podkreślił.
Konkurs adresowany był do zespołów plastyków-wystawienników. Miał charakter otwarty i międzynarodowy. Konkursowe zadanie polegało na opracowaniu wybranych elementów planowanej ekspozycji stałej: układu funkcjonalno-przestrzennego całości ekspozycji, zarysu koncepcji plastyczno-przestrzennej galerii "Dawna Rzeczpospolita", koncepcji przestrzeni "Wolne elekcje" w galerii "Dawna Rzeczpospolita", koncepcji przestrzeni "Kultura II RP" w galerii "Drogi do niepodległości (1914-1939)" oraz koncepcji przestrzeni edukacyjnej dla dzieci w wieku 4-9 lat.
Konkurs odbywał się pod honorowym patronatem ministra kultury.(PAP)
Autorska prezentacja zwycięskiej koncepcji
agz/ ls/ mag/