2011-02-02 (PAP) - Wirtualna makieta nieistniejącej już dzielnicy żydowskiej w Lublinie powstaje w tutejszym Ośrodku Brama Grodzka Teatr NN. Umożliwi ona oglądanie ponad 840 budynków, poznanie historii tych miejsc i ludzi niegdyś tam mieszkających. „Wizualizacja dzielnicy obrazować będzie lata międzywojenne. Mapa, na której usytuowane są odtworzone obiekty pochodzi z 1928 r., a fotografie wykorzystane w wizualizacji - z lat dwudziestych” - powiedziała Joanna Zętar z Ośrodka Brama Grodzka Teatr NN.
Wirtualna makieta będzie umożliwiała za pomocą internetu „zwiedzanie” dawnej dzielnicy żydowskiej. Odtworzone zostaną w niej 843 różne obiekty, m.in. kamienice, sklepy, synagogi.
„Klikając na konkretny obiekt, pod konkretnym adresem, np. Kowalska 10, można będzie uzyskać wszelkie dostępne o nim informacje, np. ile kondygnacji było w tym budynku, jak się on zmieniał, ile osób tam mieszkało, jakiego byli wyznania, jakie wykonywali zawody” - powiedziała Zętar.
Do tych informacji, tam gdzie to będzie możliwe, dołączone zostaną pliki dźwiękowe lub filmy z nagranymi wspomnieniami osób, które opowiadają o tamtych miejscach i czasach. Wspomnienia takie i świadectwa Ośrodek od lat gromadzi w ramach projektu „Historia mówiona”.
Zastosowane technologie umożliwią wirtualne oglądanie dzielnicy o różnych porach dnia, a także z różnych wysokości np. z perspektywy człowieka idącego po ulicy albo z lotu ptaka. Będzie też można zobaczyć usytuowanie dawnych budynków dzielnicy żydowskiej w odniesieniu do współczesnego ukształtowania tego miejsca.
Przed wojną wśród ponad 110 tys. mieszkańców Lublina 40 tys. stanowili Żydzi. Dzielnica żydowska rozciągała się wokół Zamku. W czasie wojny, hitlerowcy utworzyli tu getto. Większość jego mieszkańców w 1942 r. wywieźli do obozu zagłady w Bełżcu, a dzielnicę zburzyli. Nigdy potem nie została odbudowana. Obecnie na tym miejscu jest Plac Zamkowy, w okresie PRL nazywany Placem Zebrań Ludowych, który powstał w latach 50-tych.
Wirtualna makieta dzielnicy żydowskiej ma być gotowa za około dwa miesiące. (PAP)
ren/ kop/