2011-03-18 (PAP) - Odbiór sztuki Kantora w Anglii był entuzjastyczny, wielu krytyków wspomina, że odmienił on ich spojrzenie na sztukę - powiedziała Katarzyna Murawska, redaktorka tomu "Kantor was here", gromadzącego wspomnienia brytyjskich artystów i kuratorów o autorze "Umarłej klasy".
"Cokolwiek to jest, jest wspaniałe" - pisał po wystawieniu "Umarłej klasy" w 1976 roku na festiwalu w Glasgow krytyk z "The Glasgow Herald". "To sformułowanie oddaje wrażenie, jakie spotkanie ze sztuką Kantora wywarło na Brytyjczykach oraz trudności, jakie mieli ze znalezieniem w powściągliwej angielszczyźnie właściwych słów na opisanie tych spektakli" - powiedziała na piątkowym spotkaniu w warszawskiej galerii Foksal Katarzyna Murawska-Muthesius, która wraz z Natalią Zarzecką zebrała i zredagowała wspomnienia brytyjskich kuratorów i artystów o Kantorze.
Książka "Kantor was here" to pokłosie zakończonego niedawno Polskiego Roku w Anglii, w którego programie znalazła się wystawa na temat Kantora i sesja mu poświęcona. Redaktorki książki były zaskoczone, jak żywa jest wciąż w Wielkiej Brytanii pamięć o polsko-żydowskim artyście i jak emocjonalnie wspominają go ci, którzy zetknęli się jego sztuką. "Kantor was here" to kompendium wiedzy o wpływie twórczości reżysera "Umarłej klasy" na sztukę brytyjską w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. "Dzięki swej wyjątkowej wszechstronności, Kantor święcił sukcesy w licznych rolach artystycznych - jako malarz, reżyser i scenograf teatralny, grafik, aktor, poeta i twórca happeningów" - podkreśla Murawska.
Kantor przyciągał do siebie przede wszystkim młodych ludzi zainteresowanych awangardą w sztuce. "To zadziwiające, jak wielu młodych przyjaciół Kantora wyrosło na postacie, które nadają ton brytyjskiej sztuce współczesnej. W książce znalazły się wspomnienia m.in. dyrektora Tate Nicholasa Serote'a, dyrektora National Portrait Gallery Sandy Nairne, malarza i performera Richarda Demarco. Recenzje pióra najlepszych brytyjskich kuratorów i krytyków (m.in. Sarah Wilson, George'a Hyde'a, Noel Witts) kreślą szerszy kontekst kariery artystycznej Kantora.
W książce znalazły się dotąd niepublikowane fotografie dokumentujące przedstawienia Kantora na festiwalu w Edynburgu i w Riverside Studios, jego wystawę w Galerii Whitechapel w 1976 r., a także rysunki artysty z prywatnych kolekcji brytyjskich.
Publikacja w języku angielskim przygotowana została we współpracy z Cricoteką, a wydawcą tomu jest Black Dog Publishing. (PAP)
aszw/ abe/