Na liczącej 130 lat linii kolejowej biegnącej od Chabówki do Nowego Sącza zostaną przeprowadzone niezbędne prace, aby mogły po niej jeździć turystyczne pociągi retro. PKP PLK przeznaczy na ten cel 1,2 mln zł. Pierwsze przejazdy zapowiedziano w wakacje.
77-kilometrowy odcinek torów z Chabówki do Nowego Sącza w Małopolsce uznawany jest przez miłośników kolei za jedną z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Polsce. Stanowi fragment Galicyjskiej Kolei Transwersalnej zbudowanej 130 lat temu przez austriackie c.k. Koleje Państwowe. Na większości stacji zachowały się zabudowania stacyjne z okresu powstania linii, a układ trasy stanowi wspaniały przykład robót inżynieryjnych. Trasa posiadająca niespotykane nigdzie w Polsce walory widokowe łączy tereny o wyjątkowej atrakcyjności turystycznej; wykorzystywane jest obecnie do przejazdów pociągów retro.
Jak poinformował PAP w czwartek rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec, spółka przeznaczy na poprawę stanu linii kolejowej 1,2 mln zł. „Oszczędności uzyskane na przeprowadzonych już przetargach na roboty w tym roku pozwoliły PLK zaplanować środki na poprawę linii. To pozytywna odpowiedź na społeczne zainteresowanie linią – wskazywaną jako ważna dla regionu trasa” - zaznaczył.
Według rzecznika zaplanowane prace pozwolą na jazdę pociągów z prędkością 40 km/h na odcinakach Chabówka - Mszana Dolna oraz Marcinkowice – Nowy Sącz. Zapewniona będzie również bezpieczna jazda na pozostałych fragmentach trasy. „Prace zamierzamy realizować już na końcu zimy – tak, by pierwsze jazdy były możliwe na sezon wakacyjny” - zapowiedział Siemieniec.
O utrzymanie linii kolejowej apelował Sejmik Województwa Małopolskiego, a także miłośnicy Beskidu Wyspowego, przez który ona przebiega. Samorządy i osoby prywatne skupione wokół akcji "Odkryj Beskid Wyspowy" wystąpiły z apelem do władz PKP i PLK o natychmiastowe zabezpieczenie pieniędzy na utrzymanie tego szlaku i stworzenie specjalistycznego zespołu mogącego dokonać zarówno analizy stanu linii nr 104, jak i wskazania niezbędnych prac do zapewnienia jej przejezdności.
W działaniach na rzecz remontu linii nr 104 aktywnie uczestniczył też Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce, należący do PKP Cargo SA – największa tego typu placówka w Polsce. Maciej Panasiewicz, naczelnik Sekcji Utrzymania i Napraw Taboru w Chabówce poinformował PAP, że w zeszłym roku skansen na tej trasie uruchomił ponad 110 kursów pociągów retro, w tym 83 pociągi, które kursowały dwa razy dziennie we wszystkie wakacyjne soboty i niedziele pomiędzy Chabówką i Kasią Wielką. Z przejazdów skorzystało z nich ponad 15 tys. pasażerów.
„Na ten rok mamy sprecyzowane plany. Chcemy kontynuować wakacyjne przewozy retro z Chabówki do Kasiny Wielkiej, a także przygotować specjalną ofertę dla młodzieży, która przyjedzie do Małopolski na Światowe Dni Młodzieży. Oprócz tego przygotowujemy się do projektu przejazdów retro, na który konkurs będzie ogłaszać Województwo Małopolskie” - zaznaczył dyrektor.
Zapowiedział, że skansen w Chabówce uznaje tę linię kolejową za „swój matecznik” i po remoncie będzie ją w głównej mierze wykorzystywał do przejazdów pociągami retro.
Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei, które w sezonie turystycznym we współpracy ze skansenem organizuje na tej trasie przejazdy zabytkowymi składami oceniło, że dzięki naprawie infrastruktury znacząco rozwinie ofertę przejazdów pociągów retro w Małopolsce, ze szczególnym uwzględnieniem tej historycznej trasy.
Zdaniem miłośników kolei linia nr 104 Chabówka - Nowy Sącz musi istnieć i funkcjonować, bo jest jedynym tak dobrze zachowanym odcinkiem powstałej w 1885 r. Galicyjskiej Kolei Transwersalnej. Jest też jednym z najbardziej perspektywicznych obszarów przemysłu czasu wolnego w Małopolsce i może stać się atrakcją na skalę europejską. Zwracają oni też uwagę, że linia wciąż pozostaje potencjalnym szlakiem komunikacji kolejowej o znaczeniu państwowym i awaryjną trasą w stosunku do linii Nowy Sącz - Tarnów. Jej modernizacja została ujęta w Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski.(PAP)
rgr/ mhr/