Niemal 100 tys. osób wzięło udział w tegorocznej Industriadzie, czyli święcie Szlaku Zabytków Techniki; 93 proc. uczestników pozytywnie oceniło tę imprezę - podał w czwartek samorząd woj. śląskiego. Festiwal odbywał się 9 czerwca w 44 obiektach zlokalizowanych w 25 miastach.
Industriada to koordynowana przez samorząd województwa coroczna impreza promująca industrialne dziedzictwo regionu. W tym roku w ramach festiwalu przygotowano ponad 500 różnych wydarzeń. Motywem przewodnim tegorocznej Industriady była rola kobiet w rozwoju śląskiego przemysłu.
Podczas konferencji podsumowującej tegoroczne święto organizatorzy nagrodzili podmioty szczególnie zaangażowane w przygotowanie tegorocznego festiwalu. Specjalne wyróżnienie za konsekwentne promowanie dziedzictwa przemysłowego woj. śląskiego otrzymały: Muzeum Historyczne w Bielsku-Białej oraz Siemianowickie Centrum Kultury. Przyznano także specjalne wyróżnienia, które otrzymały Tarnowskie Góry i Rybnik – miasta, w których odbywała się inauguracja i finał święta.
Jak mówił marszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa, nad produkcją i organizacją 517 wydarzeń Industriady pracowało ponad 3,8 tys. osób. Na program święta, poza samym zwiedzaniem zabytków, złożyły się m.in. koncerty, warsztaty, pikniki, pokazy filmowe, wystawy, spektakle i rozmaite gry.
Z badań ankietowych wśród uczestników święta wynika, że 93 proc. oceniło je bardzo dobrze i dobrze. 84 proc. zadeklarowało udział w kolejnej Industriadzie, która w tym roku odbywała się po raz dziewiąty.
„Industriada dobrze promuje dziedzictwo przemysłowe. Świadczy o tym jeszcze jedna liczba – aż 19 proc. badanych przyznało, że dotąd wcale nie odwiedzało zabytków techniki na terenie województwa śląskiego, zatem do bliższego poznania regionalnego dziedzictwa kulturowego zachęciła ich właśnie Industriada” - zauważył członek zarządu woj. śląskiego Henryk Mercik.
Przedstawiciele regionalnych władz zaznaczyli, że Industriada upowszechnia wiedzę o Szlaku Zabytków Techniki również w mediach. Od 10 kwietnia do 15 czerwca ukazało się blisko 4 tys. materiałów na temat festiwalu, zarówno w mediach tradycyjnych, jak i społecznościowych. Ekwiwalent reklamowy wygenerowany przez te publikacje oszacowano na 2,5 mln zł.
Dzień przed samą Industriadą w regionie przeprowadzono Rozruch Maszyn, czyli cykl wydarzeń w ośmiu miastach regionu. W Rozruchu wzięło udział 10 tys. osób. W głównym dniu Industriady najwięcej osób, ponad 13 tys., zdecydowało się na wizytę w Parku Tradycji w Siemianowicach Śląskich.
Sporym powodzeniem cieszyły się też wydarzenia zorganizowane m.in. w Muzeum Hutnictwa Cynku – Walcowni w Katowicach, Muzeum Miejskim „Sztygarka” w Dąbrowie Górniczej i Muzeum Drukarstwa w Cieszynie. Uczestnicy festiwalu docenili także obiekty, w których odbywała się oficjalna inauguracja i finał, czyli Zabytkową Kopalnię Srebra w Tarnowskich Górach i Zabytkową Kopalnię Ignacy w Rybniku.(PAP)
autor: Krzysztof Konopka
kon/ son/