Państwowy Chór Kameralny "Polifonia" z Siaulai na Litwie zdobył tytuł Primus Inter Pares 43. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej "Hajnówka 2024". Impreza kończy się w niedzielę w Białymstoku.
Wyniki tego festiwalu, uchodzącego za jedną z najważniejszych na świecie imprez prezentujących i popularyzujących muzykę cerkiewną, ogłoszono przed koncertem galowym w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.
W tym roku na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej (MFMC) "Hajnówka 2024" można było usłyszeć łącznie jedenaście chórów. Tegoroczna formuła imprezy przewidywała nie prezentacje konkursowe, a pełne koncerty chórów z Polski, Armenii, Białorusi, Litwy, Mołdawii, Ukrainy i Węgier. Walczyły one o nagrodę w formule "primus inter pares" (pierwszy wśród równych).
Tytuł Primus Inter Pares przyznano Państwowemu Chórowi Kameralnemu "Polifonia" z Siaulai (Litwa) pod dyrekcją Linasa Balandisa.
Główną nagrodę w kategorii chórów zawodowych otrzymał armeński Państwowy Chór Kameralny Erywania pod dyrekcją Kristiny Voskanyan.
Natomiast pierwsze miejsce wśród chórów amatorskich zdobył mołdawski Chór "Gloria" Uczelni Muzycznej im. Sztefana Njagi z Kiszyniowa pod dyrekcją Walerii Diaconu.
Ponadto jury przyznało kilka nagród specjalnych: dyrygentowi Chóru Duchowieństwa Dubieńskiego Dekanatu Prawosławnej Cerkwi Ukraińskiej z Dubna (Ukraina) Serhijowi Hawrylenko, wiolonczeliście Zdzisławowi Łapińskiemu, dyrygentom Chóru Polskiego Radia – Lusławice Oldze Bodnar i Włodzimierzowi Siedlikowi, Męskiemu Kameralnemu Zespołowi Śpiewu Cerkiewnego "Partes" oraz Kameralnemu Chórowi "Sofia" z Kijowa (Ukraina).
Jak podkreśliło jury w protokole na zakończenie festiwalu, imprezę w minioną środę zainaugurował "wymowny koncert" połączonych chórów - "chóralny trójgłos pokoju", w którym wystąpiły: ukraiński kameralny chór "Sofia" z Kijowa, chór "Concordia" (śpiewają w nim Białorusini, którzy znaleźli się na emigracji w Polsce, występujący jako "Wolna Białoruś") oraz warszawski chór "Mus Arietes".
Jury zwróciło uwagę, że w kolejne festiwalowe dni można było usłyszeć przepiękne koncerty muzyki cerkiewnej chórów z różnych państw, ale - jak podkreślono w protokole - na szczególną uwagę zasługiwał koncert "Wielcy nieobecni" w wykonaniu Chóru Polskiego Radia – Lusławice, podczas którego wykonano utwory "nieobecnych" kompozytorów, m.in. Romualda Twardowskiego.
Pamięci zmarłego w styczniu prof. Romualda Twardowskiego, kompozytora związanego z festiwalem przez ponad 40 lat poświęcona była tegoroczna edycja imprezy. Jego pamięci poświęcony był jeden z koncertów towarzyszących - Warszawski Koncert Muzyki Cerkiewnej. W wydawnictwie festiwalowym znalazły się publikacje dotyczące Twardowskiego i jego twórczości artystycznej.
Jury podkreśliło również ogromną rolę popularyzatorską festiwalu oraz możliwość prezentowanie utworów nie tylko znanych, ale też prawykonania kompozycji. W tym roku były to prawykonania dwóch utworów kompozytorów: mołdawskiego Wlada Burla - Psalm 50 Chorowyje rozmyszlenije i polskiego - Pawła Łukaszewskiego "Trzy modlitwy na święto Niewiast niosących wonności".
Festiwal zakończy w niedzielę koncert lauretaów.
MFMC to niejedyny festiwal muzyki cerkiewnej w Podlaskiem - regionie, gdzie są największe w Polsce skupiska prawosławnych. W połowie maja w Hajnówce odbyły się Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej, w których w tym roku wzięło udział ponad 20 chórów z Polski, Litwy, Łotwy, Macedonii, Rumunii i Serbii. Tegoroczna edycja wpisana była w program obchodów setnej rocznicy nadania autokefalii Cerkwi w Polsce.(PAP)
autorzy: Sylwia Wieczeryńska, Robert Fiłończuk
swi/ rof/ sdd/