Gotycki obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem, św. Janem Chrzcicielem i św. Janem Ewangelistą z kościoła w Bielsku-Białej Komorowicach odzyskuje blask. Dziełem zajmują się naukowcy z ASP w Krakowie – podała w sobotę diecezja bielsko-żywiecka.
Ks. Szymon Tracz, który odpowiada w diecezji za konserwację architektury i sztuki sakralnej powiedział, że obecnie zakończył się pierwszy etap prac. Naukowcy oczyścili lico obrazu oraz zabezpieczyli podobrazie.
„Najbardziej żmudnymi i czasochłonnymi działaniami było odczyszczenie podobrazia z zabezpieczających go wosków oraz usunięcie skutków działalności drewnojadów i wilgoci. Najbardziej uszkodzone były dolne rogi tablicy, gdzie w sumie została tylko sama cieniuteńka warstwa malarska, gdyż cały drewniany podkład uległ degradacji” – powiedział ks. Tracz.
Jak podkreślił duchowny już pierwsze zabiegi konserwatorskie przyniosły widoczny efekt. „Właściwego blasku nabrały partie malowane temperą, gdyż spod zabrudzeń ukazały się pierwotne kolory twarzy oraz szat Matki Boskiej i Dzieciątka oraz świętych Janów” – zauważył.
Obraz, powstały w początkach XVI w., to monumentalna tablica o wymiarach 240 cm na 170 cm. Pierwotnie znajdował się w dawnym, drewnianym kościele parafialnym. Po wzniesieniu na przełomie lat 20. i 30. XX w. nowej świątyni w Komorowicach, dziś dzielnicy Bielska-Białej, tablicę umieszczono w nastawie ołtarza głównego.
Autorem konserwowanego obrazu jest żyjący na przełomie XV i XVI w. artysta określany Mistrz Rodziny Marii. Przypisuje się mu kilkanaście dzieł z terenu Małopolski. Jest m.in. autorem tryptyków z drewnianych kościołów w Dębnie i w Grywałdzie, a także odrestaurowanego tryptyku z kościoła w Starym Bielsku, dziś dzielnicy Bielska-Białej.
W diecezji bielsko-żywieckiej konserwacji poddano też trzy inne obrazy, które wyszły z pracowni tego mistrza, jednego z najważniejszych w ówczesnym Krakowie. To wizerunek Matki Bożej z Dzieciątkiem, św. Marcinem i św. Stanisławem Biskupem z kościoła w Pisarzowicach, a także dwa obrazy – Matki Bożej z Dzieciątkiem, św. Andrzejem i św. Piotrem oraz Matki Bożej z Dzieciątkiem, św. Mikołajem i św. Stanisławem Biskupem, ze spalonego kościoła w Łękawicy. Obecnie znajdują się one w depozycie w Muzeum Miejskim w Żywcu.
Komorowickim dziełem Mistrza Rodziny Maryi zajmują się naukowcy z pracowni konserwacji malarstwa na drewnie wydziału konserwacji i restauracji dzieł sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zespołem kieruje dr Jarosław Adamowicz, który m.in. odpowiada także za prace badawcze i konserwatorskie przy ołtarzu Wita Stwosza z bazyliki Mariackiej w Krakowie. Pierwszy etap prac sfinansowały resort kultury oraz parafia.
Dawna, drewniana świątynia komorowicka została w 1949 r. została przeniesiona do muzeum budownictwa drewnianego w podkrakowskiej Woli Justowskiej. Spłonęła od uderzenia pioruna w 1978 r., ale została zrekonstruowana. (PAP)
autor: Marek Szafrański
szf/ agz/