O dwa nowoczesne skanery, umożliwiające trójwymiarowe dokumentowanie eksponatów, wzbogaciło się Narodowe Muzeum Morskie (NMM) w Gdańsku. Zakup urządzeń został w większości sfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Jeden skaner stacjonarny i drugi ręczny kosztowały ok. 280 tys. zł, z czego resort kultury pokrył 220 tys. zł, a resztę wyłożyło NMM.
"Oba urządzenia pozwalają na precyzyjne odwzorowanie powierzchni pokazując w ten sposób stan zachowania zabytków. Skaner ręczny ma też tę zaletę, że można go zabrać w teren" - powiedział w poniedziałek PAP kierownik Działu Digitalizacji NMM, dr Tomasz Bednarz.
Wyjaśnił, że posiadane do tej pory przez muzeum skanery są mniej zaawansowane technologicznie. "Jedno z tych urządzeń nie potrafi np. zaprezentować koloru obiektu, odwzorowuje tylko sam kształt" - wyjaśnił.
Bednarz poinformował, że nowoczesne skanery będą wykorzystywane do digitalizacji w formie trójwymiarowej eksponatów wydobytych z wraków przez pracowników NMM.
"Do tych obiektów muzealnych należy m.in. wyposażenie statków oraz rzeczy osobiste. W zbiorach mamy tego ok. kilku tysięcy sztuk, choć do digitalizacji 3D za pomocą skanerów będziemy wybierać te najbardziej atrakcyjne" - dodał.
Proces cyfrowego dokumentowania eksponatów może potrwać kilka lat.
"Szacuję, że rocznie będziemy w stanie wykonać ok. 100 modeli 3D. Pierwsze eksponaty powinny być poddane digitalizacji w listopadzie lub grudniu. Będzie je można zobaczyć na portalu Sketchfab.com - to taki youtube 3D, gdzie zarejestrowane są ważne instytucje jak np. czołowe muzea amerykańskie i British Museum, ale też i osoby prywatne. Swoje konto na tym adresie ma też Narodowe Muzeum Morskie" - objaśnił Bednarz.
Od początku 2016 r. NMM prowadzi Wirtualny Skansen Wraków, w którym znajduje się obecnie 13 cyfrowych, trójwymiarowych modeli zatopionych statków. W skansenie działającym pod adresem www.wsw.nmm.pl umieszczane są modele wraków wykonane za pomocą fotogrametrii 3D, czyli techniki polegającej na wykorzystaniu tysięcy zdjęć jakiegoś obiektu (wykonanych z różnej perspektywy i pod różnym kątem). Fotografie te łączy się z użyciem programu komputerowego w odpowiednie sekwencje tak, że tworzą one bardzo dokładny przestrzenny model obiektu.(PAP)
autor: Robert Pietrzak
edytor: Paweł Tomczyk
rop/ pat/