Religia

17.01.2018

Kard. Nycz: Kościół katolicki, chcąc spotykać Chrystusa, spotyka też judaizm

Kościół katolicki, wszyscy jego członkowie, chcąc się spotkać z Chrystusem, spotykają się także z judaizmem - mówił w środę metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz podczas Liturgii Słowa, będącej centralnym wydarzeniem 21. Dnia Judaizmu w Kościele katolickim.

W modlitwie wzięli udział m.in. przedstawiciele Konferencji Episkopatu Polski, rektorzy uczelni warszawskich i seminariów duchownych oraz przedstawiciele warszawskiej żydowskiej gminy wyznaniowej.

Na początku liturgii kard. Nycz zaapelował, by zebrani prosili Boga o przebaczenie "win, niewłaściwych zachowań, wypowiedzi i myśli, a także zaniedbań w budowaniu braterskich relacji z wyznawcami judaizmu". "Zasmuceni faktem, że nie byliśmy w świecie wystarczająco widocznym znakiem pojednania i pokoju między religiami, prośmy Boga o przebaczenie naszych grzechów i oczyszczenie naszych serc" - prosił hierarcha.

Jak przypomniał kard. Nycz, 21 lat temu Konferencja Episkopatu Polski podjęła decyzję o ustanowieniu Dnia Judaizmu w Kościele katolickim. "Z perspektywy tych 21 lat widać jeszcze wyraźniej, jak słuszna i potrzebna była ta decyzja, żeby Kościół katolicki, wszyscy jego członkowie, chcąc się spotkać z Chrystusem, spotkali się także z judaizmem. Bez tego nie ma tego spotkania" - zaznaczył hierarcha.

W ocenie kard. Nycza, chodzi o to, żeby "poznać się i poznać korzenie". "Myślę, że to, co zostało powiedziane także dzisiaj - idziemy po to, żeby poznać siebie - ja ze swojej strony dziękuję wszystkim braciom ze wspólnoty żydowskiej w Warszawie za to, że nam w tym pomagają" - podkreślił.

Prof. Stanisław Krajewski, współprzewodniczący Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów, zaznaczył, że współcześnie na całym świecie "odczuwany jest kryzys cywilizacyjny". "Jesteśmy na zakręcie, nie wiadomo, gdzie się znajdziemy. Z tego powodu rośnie poczucie zagrożenia. Wzmagają się agresywne nacjonalizmy. (...) Są tacy, którzy proponują Żydom wspólny front antyislamski. Pojawiają się Żydzi, którzy byliby na to gotowi. Jednak większość z nas wie, że od nienawiści do islamu do nienawiści do Żydów jest tylko kroczek" - powiedział.

W ocenie prof. Krajewskiego, pojawienie się chrześcijaństwa - religii opartej na biblijnych fundamentach - "umożliwiło zbudowanie szczególnej więzi pomiędzy chrześcijanami i Żydami. "Pomimo ciężaru historii dawnej możliwe jest budowanie wspólnoty Żydów i chrześcijan. Z Żydowskiej perspektywy chrześcijanie są partnerem wyróżnionym, bo chyba tylko chrześcijanie mogą naprawdę zrozumieć tajemnicę Izraela - wiedzą, że Bóg prawdziwy to Bóg Izraela" - podkreślił.

W homilii ks. Krystian Chmielewski przypomniał "edukacyjny i formacyjny wymiar Dnia Judaizmu". "Ale jest jasne, że nie tylko o wymiar edukacyjny chodzi. Potrzebujemy Dnia Judaizmu, by zrozumieć samych siebie" - zaznaczył. Przywołał dokument Soboru Watykańskiego II "Nostra aetate", którego autorzy napisali, że judaizm stoi w centrum chrześcijańskiej tożsamości. "Oby rzeczywiście nad Wisłą dialog i przyjaźń z synami Izraela stanowił część życia uczniów Chrystusa" - zaapelował.

Przyznał, że Żydzi i chrześcijanie "są inni, wierzą inaczej, inaczej też postrzegają swoją misję w świecie". "Święty Paweł podpowiada nam, jak mają wyglądać nasze wzajemne relacje: mamy być współczujący, miłosierni, pokorni, pełni wzajemnej miłości" - wyjaśnił.

W ocenie ks. Chmielewskiego "Izrael i Kościół wołają o pokój dla siebie i dla świata". "O ten dar pokoju, o łaskę budowania bratnich relacji, prosimy dziś w liturgii" - podkreślił. Dodał, że współcześnie "brakuje wspólnego głosu chrześcijan i wyznawców judaizmu na temat uznania piękna i wartości życia ludzkiego w każdym momencie jego istnienia, sensu i potrzeby zabezpieczenia odpoczynku świątecznego, szacunku do obcego w kontekście uchodźców, i odpowiedzialności za stworzenie, gdzie aż się prosi, by zacząć myśleć Słowem Bożym".

Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce został ustanowiony przez Konferencję Episkopatu Polski w 1997 r. Jest obchodzony w przeddzień rozpoczęcia Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan - 17 stycznia. Jego celem jest rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, a także modlitwa i refleksja nad związkami obu religii. Po raz pierwszy Dzień Judaizmu obchodzono w 1998 r. pod hasłem "Kto spotyka Jezusa Chrystusa, spotyka judaizm". Co roku centralne obchody odbywają się w jednym z polskich miast.

Gospodarzem tegorocznych centralnych obchodów Dnia Judaizmu, którego mottem jest cytat z Księgi Proroka Izajasza: "Pokój! Pokój dalekim i bliskim", jest archidiecezja warszawska. Poprzednio archidiecezja była gospodarzem w latach 1998 i 2009.(PAP)

autor: Iwona Żurek

iżu/ malk/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL