Kilka tysięcy krakowian i turystów obchodziło we wtorek Święto Rękawki. Przez cały słoneczny dzień przychodzili pod Kopiec Krakusa na Podgórzu, aby zobaczyć, jak wyglądało życie we wczesnośredniowiecznych osadach.
"W tym roku frekwencja wyjątkowo dopisała. Dawno Święto Rękawki, które obchodzimy w trzeci dzień Wielkanocy, nie przypadało tak późno, prawie pod koniec kwietnia. Piękna pogoda przyciągnęła całe rodziny z dziećmi. Część osób organizowało sobie pikniki pod kopcem i spędziło z nami cały dzień" - powiedziała PAP Iwona Wernikowska z Domu Kultury Podgórze, które jest głównym organizatorem imprezy.
Tradycje Święta Rękawki w Krakowie są pozostałością obyczajów pogańskich. Były one częścią zaduszek wiosennych. Prawdopodobnie odbywały się w pierwszy dzień wiosny i z tej okazji na wzgórzu palono oczyszczający ogień i sadzono święte gaiki, by dusze zmarłych miały gdzie odpocząć. Pierwsze pisemne wzmianki o święcie pojawiają się w XVI w.
Imprezę tradycyjnie rozpoczęła prezentacja drużyn wojów. Po niej nastąpiło rozpalenie ognia oraz toczenie jaj i kołaczy z kopca.
W ramach programu, tak jak w latach ubiegłych, znalazły się pokazy codziennych zajęć naszych przodków, prezentacje dawnych obrzędów – m.in. rekonstrukcja słowiańskiego pochówku (tryzna), tradycyjnego rzemiosła, tańce, wróżby wiedźm, degustacja potraw przyrządzonych według średniowiecznych przepisów. "Jak co roku największym zainteresowaniem cieszyły się pokazowe bitwy, które odtwarzało ok. 30 drużyn wojów z całej Polski" - zauważyła przedstawicielka Domu Kultury Podgórze.
Tradycje Święta Rękawki w Krakowie są pozostałością obyczajów pogańskich. Były one częścią zaduszek wiosennych. Prawdopodobnie odbywały się w pierwszy dzień wiosny i z tej okazji na wzgórzu palono oczyszczający ogień i sadzono święte gaiki, by dusze zmarłych miały gdzie odpocząć. Pierwsze pisemne wzmianki o święcie pojawiają się w XVI w.
Później, aby odciągnąć uczestników święta od pogańskich zwyczajów, władze kościelne wybudowały na sąsiednim wzgórzu kościół pod wezwaniem św. Benedykta, w którym odpust odbywał się w tym samym dniu co Rękawka. Obecnie święto jest związane z odpustem w tym kościele.
Językoznawcy tłumaczą pochodzenie nazwy Rękawka od czeskiego "rakew" - trumna, albo serbskiego "raka" - grób. Natomiast legenda mówi, że dla uczczenia pamięci króla Kraka lud usypał obok kopiec, nosząc ziemię w rękawach, stąd nazwa festynu - Rękawka.
Obchodzone od wieków święto trzeciego dnia Wielkanocy, od roku 2000 odbywa się pod Kopcem Krakusa w formie konkursów, pokazów walk, prezentacji uzbrojenia i życia z okresu wczesnego średniowiecza. (PAP)
bko/abe/