Wyjątkowości kolekcji sztuki grupy "a.r." oraz jej znaczeniu dla życia artystycznego skupionego wokół Muzeum Sztuki w Łodzi poświęcona będzie debata ekspertów, która odbędzie się w ms2 z okazji 85-lecia powstania kolekcji. Po raz pierwszy udostępniono ją 15 lutego 1931 roku.
"Zgromadzenie tej kolekcji z inicjatywy awangardowej grupy +a.r.+ oraz uczynienie jej dostępną dla szerokiej publiczności ustanowiło fundament całej późniejszej działalności muzeum, w istotnej mierze przesądzając o jego wyjątkowości i znaczeniu" – powiedział PAP dyrektor łódzkiego Muzeum Jarosław Suchan.
Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej grupy "a.r.", reprezentująca m.in. kubizm, futuryzm, konstruktywizm, puryzm, neoplastycyzm i surrealizm, po raz pierwszy została udostępniona publiczności 15 lutego 1931 roku. Od 85. lat zbiór jest konsekwentnie poszerzany, dzięki czemu Muzeum Sztuki w Łodzi jako jedyne w Polsce posiada tak bogate zasoby światowej sztuki XX i XXI wieku.
Jak wyjaśniła kuratorka MS Katarzyna Słoboda, Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej grupy "a.r." powstała z inicjatywy pięciu członków grupy "a.r.": artystów - Władysława Strzemińskiego, Katarzyny Kobro, Henryka Stażewskiego oraz poetów - Juliana Przybosia i Jana Brzękowskiego.
"Sztuka była dla nich polem do eksperymentowania z nowymi relacjami społecznymi, a kolekcja prezentowana szerszej publiczności miała wprowadzać idee stojące za nową, awangardową sztuką w szerszy obieg społeczny, a poprzez to kształtować nową rzeczywistość. Były to dary czołowych przedstawicieli europejskiej awangardy takich, jak m.in. Hans Arp, Theo van Doesburg, Fernand Léger czy Sophie Taeuber-Arp. Kolekcja przekazana do muzeum w 1931 roku, prezentowana od tamtej pory na wystawach stałych i czasowych, jest obecnie do zobaczenia w Sali Neoplastycznej oraz na wystawie +Atlas Nowoczesności. Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku+" - podkreśliła.
Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej grupy "a.r.", reprezentująca m.in. kubizm, futuryzm, konstruktywizm, puryzm, neoplastycyzm i surrealizm, po raz pierwszy została udostępniona publiczności 15 lutego 1931 r. Od 85. lat zbiór jest konsekwentnie poszerzany, dzięki czemu Muzeum Sztuki w Łodzi jako jedyne w Polsce posiada tak bogate zasoby światowej sztuki XX i XXI w.
Projekt Władysława Strzemińskiego i pozostałych artystów grupy "a.r.", aby utworzyć i udostępnić polskim widzom Międzynarodową Kolekcję Sztuki Nowoczesnej, miał – w opinii ekspertów - nikłe szanse powodzenia ze względu na czynniki ekonomiczne, instytucjonalne kulturowe i społeczne. Jak pisał Jan Brzękowski, zgromadzone dzieła wyprzedzały o "kilkadziesiąt lat upodobania publiczności", a kolekcja "powstawała wbrew opinii przedstawicieli sztuki oficjalnie wówczas uznawanej".
Wyjątkowo otwarta – zdaniem Brzękowskiego - okazała się postawa ówczesnych władz miejskich Łodzi, które, mimo pewnych obaw, zdecydowały o włączeniu rewolucyjnej w owym czasie kolekcji do powstającego właśnie miejskiego Muzeum Historii i Sztuki im. Juliana i Kazimierza Bartoszewiczów, otwartego w 1930 roku przy pl. Wolności.
Utworzenie kolekcji było na owe czasy zjawiskiem wyjątkowym na skalę światową. Swoje dzieła przekazali w darze najbardziej progresywni przedstawiciele ówczesnej europejskiej awangardy, których nazwiska dopiero kilka lat później weszły do kanonu współczesności. (PAP)
agm/ dym/